پوست و مو

علت جوش زدن صورت نوزاد

علت جوش زدن صورت نوزاد چیست؟ آکنه یا جوش یک عارضه عادی در بسیاری از نوزادان است که اغلب چند هفته پس از تولد روی صورت یا بدن نوزاد ممکن است مشاهده شود. این جوش‌ صورت نوزاد معمولا بعد از چند هفته از بین می‌روند. در این مقاله از مجله اینترنتی محبوب ترین ها در مورد علت جوش زدن صورت نوزاد و روش‌های درمان به تفصیل صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب

آکنه یا جوش صورت نوزاد چیست؟

علت جوش زدن صورت نوزاد چه مواردی میتواند باشد؟ یک بیماری پوستی شایع و کوتاه مدت است که نوزادان را درگیر می‌کند. باعث ایجاد جوش‌های آکنه در صورت یا سینه کودک شما می‌شود. مشابه آکنه بزرگسالان، علائم آکنه نوزاد شامل جوش، برجستگی‌های کوچک یا جوش‌های پوستی روی سطح پوست کودک می‌شود. این جوش‌ها معمولاً فقط چند روز تا چند هفته طول می‌کشند.

برخی از نوزادان با جوش یا لک روی پوست خود به دنیا می‌آیند و برخی از نوزادان در چند هفته اول زندگی خود دچار جوش صورت می‌شوند. آکنه نوزاد بی ضرر است و معمولاً بدون درمان خود به خود از بین می‌رود. جوش صورت نوزاد با نام های‌دیگر آن مانند آکنه نوزادی یا پوسچولوز سفالیک نوزادان شناخته می‌شود.

عکس جوش صورت نوزاد - علت جوش زدن صورت نوزاد

بیشتر بخوانید: جوان سازی پوست با آنتی اکسیدان

تفاوت آکنه نوزادان در مقایسه با آکنه شیرخواران درکومدون‌های باز، یا جوش‌های سر‌سیاه است، که معمولاً در آکنه نوزادی ظاهر نمی‌شوند. این علائم در آکنه‌های شیرخواران شایع‌تر است. آکنه شیرخواری ممکن است به صورت کیست یا ندول نیز ظاهر شود. در موارد نادر، در صورت عدم درمان ممکن است جای جوش آن باقی بماند.

آکنه نوزادان فقط در چند ماه اول زندگی فرزند شما اتفاق می‌افتد ولی آکنه‌های شیرخواران تا زمانی که فرزند شما 2 ساله شود، می‌تواند دوام داشته باشد. آکنه‌های شیرخواران بسیار کمتر از آکنه‌های نوزادی اتفاق می‌افتد.

علت جوش زدن صورت نوزاد چیست؟

علت جوش زدن صورت نوزاد، هنوز برای پزشکان مشخص نیست و متخصصان نمی‌دانند که اصلی‌ترین علت بروز این عارضه چیست. به همین دلیل، ممکن است به دنبال این مسئله، درمان آکنه صورت نوزاد نیز تا حدودی مشکل باشد.

جوش ها به طور معمول بخاطر بسته شدن منافذ پوست صورت ایجاد می‌شوند. بعلاوه، نوزادان چون در زمان تولد پوست حساسی دارند. پوست آن‌ها می‌تواند به هر چیزی که برای طولانی مدت روی آن باقی بماند، واکنش منفی نشان می‌دهد. در این بخش به چند دلیل احتمالی ایجاد جوش و آکنه پوست نوزاد می پردازیم:

علل و دلایل هورمونی

یکی از چند علت جوش زدن صورت نوزاد، می‌تواند به دلایل هورمونی باشد. هورمون‌ها، در هر سنی می‌توانند به جوش و آکنه روی صورت و بدن، منجر شوند. اما در نوزادان، نه هورمون‌های بدن خودشان، بلکه علت اصلی، از جانب هورمون‌های بدن مادر است.

تغییرات هورمونی در چند هفته پایانی بارداری، می‌تواند از طریق جفت، روز نوزاد نیز اثر گذاشته و بعد از تولد، موجب بروز آکنه نوزادی بر روی پیشانی، چانه، گونه و پلک (و گاهی اوقات سر، گردن، پشت و قسمت بالای قفسه سینه) شود.

عکس جوش صورت نوزاد - علت جوش زدن صورت نوزاد

اگر جوش زدن صورت نوزاد تا بعد از سه ماهگی هم ادامه یابد یا بعد از آن تازه بروز پیدا کند، دیگر پای هورمون‌های بدن مادر در میان نیست، بلکه علت جوش زدن صورت نوزاد، هورمون‌های بدن خود نوزاد هستند. در چنین حالتی، غدد چربی به صورت بی‌رویه رشد کرده و منجر به بروز جوش قرمز صورت نوزاد خواهد شد.

عفونت های قارچی

گذشته از تجمع بی‌رویه چربی زیر پوست نوزاد، عفونت‌های قارچی نیز می‌توانند از علت های جوش زدن صورت نوزاد باشند. . جوش سر سفیدی که روی بینی یا گونه نوزادان می‌بینید، طی دو سه هفته از بین خواهند رفت و نیازی به درمان خاص یا استفاده از لوسیون‌ها نیست. مصرف آنتی بیوتیک در یک دوره می‌تواند دلیل عفونت های قارچی باشد.

آفتاب سوختگی یا سرما و گرما

قرار گرفتن در معرض آفتاب، گرما و یا سرمای شدید نیز می‌تواند علت جوش زدن صورت نوزاد باشد. پوست نوزاد بسیار حساس است و این سه عنصر نامبرده، می‌توانند در بروز آکنه و یا جوش صورت نوزاد بسیار تاثیرگذار باشند. در صورت لزوم، می‌توانید با مشورت پزشک، از کرم‌های ضد آفتای ملایم و سازگار با پوست نوزاد، استفاده کنید.

عکس جوش صورت نوزاد - علت جوش زدن صورت نوزاد

توصیه می‌شود که تا قبل از شش ماهگی، نوزاد را از قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید حفظ کنید؛ به خصوص نزدیک به ساعات ظل آفتاب یا در فصل‌های سرد. برای آفتاب سوختگی‌های ملایم، هر روز پارچه خنکی را برای ۱۰-۱۵ دقیقه روی پوست نوزاد قرار دهید و برای سوختگی‌های شدید‌تر به پزشک مراجعه کنید.

حساسیت به دارو و غذا

اگر نوزاد شما جوش‌های چرک دار با مرکز کمرنگ دارد ممکن است به دلیل حساسیت به دارو و غذا (ناشی از شیر مادر) یا حتی نیش حشرات و یا با عامل ویروسی ایجاد شده باشد. این جوش‌های پوستی معمولا خارش دارند و در تمام نقاط بدن امکان بروز دارند. این موارد خیلی جدی نیستند اما مراقب نشانه هایی از جمله مشکلات تنفسی و بلع در نوزاد خود باشید. اگر این جوش‌ها از بین نرفتند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

بوسیدن بیش از حد نوزاد

بوسیدن مکرر نوزاد علت جوش زدن صورت نوزاد! بوسیدن نوزاد اگر بیشتر از اندازه باشد، نه تنها ممکن است موجب آکنه و جوش زدن صورت نوزاد شود، بلکه ممکن است سلامت نوزاد را نیز به خطر بیندازد.
هرچند که بوسیدن می‌تواند در رشد عاطفی و هیجانی کودک نقشی بسزا داشته باشد، اما بهتر است که این کار، فقط از جانب مادر و تنها به صورت محدود انجام بپذیرد.

نشانه ‌های جوش زدن صورت و بدن نوزاد چیست؟

یکی از نشانه‌های ساده که به شما کمک می‌کند این جوش‌ها را روی پوست صورت نوزاد تشخیص دهید، این است که این جوش‌ها معمولاً به رنگ قرمز در ناحیۀ گونه نوزاد ایجاد می‌شوند. تفاوت چندانی میان جوش افراد بزرگسال و جوش نوزادان وجود ندارد و ممکن است این جوش‌ها به شکل سر سفید و سر سیاه ایجاد شوند.

در صورتی که چنین جوش‌هایی روی پوست صورت نوزاد به وجود آمده‌اند، باید دقت بیشتری داشته باشید. چرا که در این شرایط ممکن است برخی از شوینده‌های صورت یا لباس‌های زبر و حوله‌های ضخیم فشار بیشتری به جوش نوزاد وارد کرده و با تحریک پوست، شدت آن را بیشتر کنند.

عکس جوش صورت نوزاد - علت جوش زدن صورت نوزاد

بیشتر بخوانید: نکات بهداشتی سلامت موهای نازک

همچنین باید دقت بیشتری در نوع مواد غذایی که به نوزاد می‌دهید، داشته باشید. این جوش‌ها فقط روی پوست صورت ایجاد نمی‌شوند، برخی از جوش‌های ریز روی بدن نوزاد نیز ایجاد می‌شوند که عمدتاً در ناحیۀ کتف، سرشانه‌ها، گردن یا کمر است.

این جوش‌ها معمولاً برای نوزاد آزاردهنده هستند. به همین دلیل احتمال بروز واکنش‌هایی مثل گریۀ شدید یا افزایش دمای بدن و بیقراری و ناآرامی در نوزاد وجود دارد. اگر با استفاده از روش‌های خانگی، سریعتر جوش نوزاد را درمان کنید، احتمال تشدید جوش زدن صورت نوزاد کاهش خواهد یافت. معمولاً جوش‌هایی که روی بدن نوزاد ایجاد می‌شوند، فقط تا چند روز دوام دارند.

در موارد شدیدتر و حساسیت‌های پوستی بالا، نوزاد ممکن است تا یک یا دو سالگی نیز چنین جوش‌هایی روی بدن خود داشته باشد. در این صورت شما باید بیشتر از قبل، از بدن نوزاد مراقبت کنید. زیرا مشخص است که حساسیت پوستی بسیار بالایی دارد.

علائم جوش زد‌‌ن صورت نوزاد

پس از پیدا کردن علت جوش زد‌ن صورت نوزاد باید درمان آن را شروع کنیم، اما بهتر است قبل از شروع درمان، با علائم این عارضه آشنا شویم. این امر کمک می‌کند که بتوانیم تشخیص دهیم این جوش از چه نوع است و درمانش چگونـه است.
ویژگی‌های ظاهری جوش صورت نوزاد تقریبا در همه نوزادان مشابه است فقط گاهی در نوع جوش تفاوت‌هایی وجود دارد. این ویژگی‌‌ها عبارتند از:

  • برجستگی‌های کوچک قرمز یا بنفش که متورم هستند ( پاپول ).
  • برجستگی‌هایی حاوی چرک که با حلقه‌ای قرمز، بنفش یا قهوه‌ای تیره (پوستول) احاطه شد‌ه‌اند.
  • جوش صورت کودک شما ممکن است هنگام گریه بیشتر نمایان شود.

جوش زد‌ن نوزاد به شکل‌های زیر روی پوست ظاهر می‌شود:

  1. جوش زدن صورت نوزاد زیر ۳ ماهگی
  2. آکنه نوزادی بالاتر از ۳ ماهگی
  3. میلیا؛ شکل رایج جوش صورت نوزاد
  4. اگزما؛ نوع شایع ضایعه پوست نوزاد
  5. راش پوستی نوزاد؛ شکل دیگر جوش زد‌ن صورت نوزاد

علت جوش زدن صورت نوزاد - عکس علت جوش زدن صورت نوزاد

• جوش زدن صورت نوزاد زیر ۳ ماهگی

این نوع از جوش زدن صورت نوزاد، به صورت برآمدگی‌های سرخ رنگ است و بیشتر در صورت نوزاد دید‌ه می‌شود. البته می‌تواند در سایر نقاط بدن نیز بروز پیدا کند. جوش‌های سه ماه ابتدایی زندگی خودبه‌خود محو می‌شوند.

آکنه نوزادی بالاتر از ۳ ماهگی

مجموعه‌ای از برآمدگی‌های قرمز است که گاهی جوش‌های چرکی هم در بین آنها دید‌ه می‌شود. این جوش‌ها هر جایی از بدن ممکن است پیدا شوند. گاهی‌اوقات، جوش‌ها خودبه‌خود ناپدید می‌شوند، ولی گاهی‌اوقات به درمان‌های خاصی نیاز دارند. برخلاف جوش‌های ابتدای نوزادی، این جوش‌ها ملتهب‌تر و شدیدتر هستند. حتی گاها در میان آنها جوش سرسفید نیز به چشم می‌خورد.

بروز این نوع جوش‌ها ممکن است نشانه‌ای از مشکلات بعدی پوستی در زندگی باشند. بنابراین، این جوش‌ها را باید جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد.

• میلیا؛ شکل رایج جوش صورت نوزاد

میلیا برخلاف جوش‌های قرمز صورت نوزاد، برجستگی‌های کوچک سفید رنگی است که بیشتر بر روی صورت، اطراف پیشانی، روی گونه بروز پیدا می‌کند. در واقع میلیا، سلول‌های مرده پوست هستند که در برآمدگی‌های کوچک زیر پوست به شکل جوش جمع می‌شوند. میلیا ظرف چند هفته پس از تولد ظاهر می‌شوند. میلیا با آکنه نوزادی بی‌ارتباط است و نیازی به درمان ندارد بعد از چند هفته خود به خود ناپدید می‌شود.

• اگزما؛ نوع شایع ضایعه پوست نوزاد

اگزما یکی دیگر از عارضه‌های پوستی شایع در نوزادان است. این عارضه معمولاً به صورت برجستگی‌های قرمز و دردناک روی صورت نوزاد ظاهر می‌شود. همچنین ممکن است با بزرگترشدن نوزاد روی زانو و آرنج ظاهر شود و می‌تواند عفونی شد‌ه و زرد رنگ و پوسته پوسته شود. احتمال می‌رود با شروع چهار دست و پا رفتن کودک و ساییده شد‌ن زانوها و آرنج‌های کودک اگزما تشدید شود که باید مورد درمان سریع قرار گیرد.

راش پوستی نوزاد؛ شکل دیگر جوش زد‌ن صورت نوزاد

راش پوستی یکی دیگر از بیماری‌های شایع پوستی است معمولا با آکنه صورت نوزاد اشتباه گرفتـه می‌شود. راش به صورت بثورات پوستی موقت، برآمدگی‌های کوچک یا خال‌های قرمز روی پوست نوزاد ظاهر می‌شود. در چند روز اول پس از تولد می‌تواند در صورت، سینه یا اندام‌های حرکتی کودک شما مانند دست و پا مشاهده شود. باعث بی‌قراری نوزاد می‌شود اما بی ضرر است و معمولاً در کمتر از یک هفته پس از تولد ناپدید می‌شود.

علت جوش زدن صورت نوزاد

روش‌های دارویی درمان جوش زدن صورت و بدن نوزاد چیست؟

در صورتی که میزان جوش زدن صورت و بدن نوزاد شدید نباشد، نیازی نیست برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. زمانی که جوش صورت به جوش سرسیاه و چرکی تبدیل شود و روی بیشتر بخش‌های صورت و بدن نوزاد پخش شود، این موضوع نگران کننده خواهد بود و باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

جوش زدن صورت نوزاد اصولاً به مرور زمان برطرف می‌شود و پزشک با تجویز برخی داروها و پمادهای مخصوص برای از بین بردن جوش صورت نوزاد این مشکل را برطرف می‌کند. اما استفاده از پماد و کرمی که توسط پزشک تجویز می‌شود، تنها راه حل برای از بین بردن جوش صورت نوزاد نخواهد بود و شما باید در کنار آن از روش‌های خانگی برای برطرف کردن جوش‌ها استفاده کنید.

درمان خانگی جوش صورت و بدن نوزاد

اگر برای سلامتی پوست فرزند خود نگران هستید و تمایل دارید با انجام فرآیندها و روش‌های خانگی، علت جوش‌ زدن صورت نوزاد را پیدا کرده و  سریع‌تر درمان آن را انجام دهید این نکته را در نظر داشته باید که پوست نوزادان بسیار حساس است، بنابراین هر روشی که برای درمان آکنه در نظر می‌گیرید، باید کاملا با ملایمت و نرمی باشد.

در واقع روش‌هایی که شما برای پوست خود یعنی در بزرگسالی استفاده می‌کنید، برای پوست نوزاد مناسب نیست. برای درمان آکنهٔ نوزادی می‌توانید از این روش های خانگی پرکاربرد استفاده کنید:

  1. • تمیز نگه داشتن و شستشوی ملایم و مداوم صورت
  2. • استفاده از شوینده‌های سازگار با پوست نوزاد
  3. • پاک کردن هر گونه باقیمانده روی صورت نوزاد پس از اتمام تغذیه با شیر
  4. • عدم فشار داد‌ن جوش‌ها و تحریک پوست و آکنه
  5. • استفاده از پماد مربوطه تحت نظر پزشک
  6. • اصلاح خوراک و رژیم غذایی مادر نوزاد شیرخوار
  7. • استفاده از شیر مادر روی نواحی جوش زد‌ه

اگر بعد از گذشت چند ماه از درمان، آکنه از بین نرفت، پزشک ممکن است توصیه کند از لوسیون بنزوئیل پراکسید ۲٫۵‌درصد استفاده کنید.

عکس جوش صورت نوزاد - علت جوش زدن صورت نوزاد

بیشتر بخوانید: تغییرات دوران بارداری

راهکارهای پیشگیری از جوش زدن صورت نوزاد

راهی برای پیشگیری از جوش زدن صورت نوزاد وجود ندارد. اما از طرف دیگر، برای جلوگیری و یا کاهش احتمال بروز این عارضه بعد از سه ماهگی، می‌توانید از چند روش مختلف، استفاده نمایید:

  • دست کم یک بار در روز پوست کودکتان را به آرامی با آب گرم شستشو دهید.
  • بعد از اتمام غذا خوردن کودک، باقیمانده غذا روی صورت او را پاک کنید.
  • از محصولات مراقبت از پوست چرب روی پوست کودکتان استفاده نکنید.
  • جوش‌های روی پوست کودک را فشار ندهید.

سخن پایانی:

در این مقاله به طور کامل دربارۀ علت جوش زدن صورت نوزاد و همچنین بدن آنها صحبت کردیم، در واقع جوش زدن صورت نوزاد یک بیماری پوستی بی ضرر است و بسیاری از نوزادان با آکنه متولد می‌شوند. این یک وضعیت موقتی است و پوست آن‌ها بدون ایجاد اسکار، معمولاً در عرض چند روز تا چند هفته پاک می‌شود. آنچه که اهمیت دارد، میزان مراقبت و رعایت بهداشت پوست است تا این جوش‌ها به جوش چرکی و ملتهب تبدیل نشوند.

سوالات متداول:

علت جوش زدن صورت نوزاد چیست؟

علت این عارضه دقیق معلوم نیست اما می‌تواند به دلیل یکی از موارد زیر باشد: التهاب ناشی از عفونت‌های قارچی، تحریک بیش از حد غدد چربی، مواجهه با هورمون‌های دوران بارداری مادر.

جوش زدن صورت نوزاد چه موقع خطرناک است؟

هنگامی که ماندگاری جوش طولانی شود و همچنین جوش‌ها ملتهب و چرکی باشند، باید هرچه سریعتر برای درمان نوزاد به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید برای جوش نوزاد به پزشک مراجعه کنید؟

تنها در صورتی که این جوش نوزادی تا بعد از سه ماهگی نیز باقی بماند یا بعد از آن زمان تازه بروز پیدا کند، آن زمان لازم است که به پزشک مراجعه کرد. جوش‌های بعد از سه ماهگی، معمولا تا حدودی متورم‌تر و ملتهب‌تر هستند و ممکن است چرکی هم باشند. به علاوه، ماندگاری آن‌ها نیز بالاتر است.

برای درمان جوش صورت نوزاد چه کاری می‌توان انجام داد؟

جوش زدن صورت نوزاد درمان خاصی ندارد، فقط می‌توان آن را به صورت مداوم با آب ولرم شستشو داد، از شوینده‌های مناسب پوست نوزاد استفاده شود، از دستکاری و تحریک آن خودداری شود و تنها در موارد حاد، به پزشک مراجعه کرده و از دارو استفاده شود.

تدوین: مجله پوست و مو محبوب ترین ها

4.5/5 - (6 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا