گردشگری

جاذبه گردشگری سبزوار

جاذبه گردشگری سبزوار، سبزوار یکی از شهر های بزرگ استان خراسان رضوی است که در غرب خراسان و در شمال شرقی ایران واقع است.تاریخ سبزوار با بیهق پیوند خورده است پس از حمله مغول به خوارزم شاه به دلیل دلا وری سربداران،برای مدتی به نام سربداران نیز معروف بوده است.

سبزوار در حمله مغول ویران گشت، ولی کمکم دوباره آباد شد. شهر سبزوار به دارالمومنین نیز مشهور بوده است.سبزوار از مهم ترین مراکز جمعیتی،فرهنگی،اسلامی و تاریخی شمال شرق ایران است.

آرامگاه کاشفی

این آرامگاه متعلق به مولانا کمال الدین کاشفی مشهور به واعظ سبزواری متوفی در سال۹۱۰ ق.م می باشد.از تالیفات کاشفی میتوان کتاب های(انوار سهیلی)(ساده شده کلیله و دمنه)،(صحیفه شاهی)را نام برد.

مناره خسرو گرد

مناره خسروگرد در ده کیلومتری غرب سبزوار واقع شده است.این بنای کم نظیر که از جاهای دیدنی به شمار می آید به میا خسرو گرد،مناره خسرو جرد،منار خسرو جرد نیز معروف است.این اثر مربوط به اوایل قرن ششم هجری قمری است.

آبشار برغمد

این آبشار فصلی در سی کیلومتری سبزوار در جاده اسفراین واقع است.با توجه به طبیعت خشک منطقه،این آبشار در بین اهالی معروف بوده و محل مناسبی برای استراحت و فرار از گرمای شدید است.دره منتهی به آبشار برغمد با درختان زیبای گردو تزیین شده است.

خانه باغ اسکویی

باغ و عمارت موسوم به اسکویی در فاصله۴ کیلومتری غرب شهر بیزوار و در روستای ابارش وافع است.مجموع مساحت این مکان ده هکتار بوده و عمارت آن در میان باغ ساخته شده است.قدمت این باغ و عمارت میان آن متعلق به دوره قاجار و مالک آن نیز خاندان اسکویی است.

کویر دو شاخ

کویر دوشاخ یا کویر سبزوارر،بین استان های سمنان و خراسان رضوی،گسترده شده است.این کویر در شرق پارک ملی توران و غرب پناهگاه حیات وحش شیر احمد،در جنوب محور ارتباطی تهران_مشهد و در غرب شهر سبزوار قرار گرفته است.عمده سطح کویر توسط زمیهای پف کرده نمکی ور در قسمت شمالی توسط گنبد های نمکی احاطه شده است.

کاروانسرای فرامرز خان

این بنا در جبهه غربی میدان کارگر شهر سبزوار قرار دارد.رباط کانون از نوع کاروانسرا های چهار ایوانی است که به استناد وقف نامه موجود در سال ۱۲۹۱ق.م  توسط حاج فرامرز خان سبزواری جهت استفاده زوار حضرت رضا(ع) د رکنار شاهراه خراسان ساخته شده است.

تپه عید گاه

تپه عید گاه یکی از دو تپه معروف و منحصر به فرد دنیاست و مشابه این تپه تنها در عشق آباد ترکمنستان با عنوان تپه نماز گاه وجود دارد.

امتیاز دهید post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا