پوست و مو

روش های رفع سیاهی دور چشم

عوامل بسیار متعددی وجود دارد که می­تواند باعث بروز تیرگی در اطراف چشم‌­ها شود.

8 روش برای رفع سیاهی دور چشم

وراثت، كم‌­خونی، داشتن مشكل در كبد، سرماخوردگی یا عفونت سینوس‌ها، مصرف بیش از اندازه سیگار یا توتون و تنباکو، نارسایی کلیه و … از مواردی هستند که موجب تیره شدن پوست اطراف چشم می­‌شوند. خستگی ناشی از کار زیاد و کم‌­خوابی نیز می­تواند به صورت موقت موجب سیاه شدن پوست دور چشم­‌ها شود که البته نگران کننده نیست و با گذشت زمان و رفع خستگی، این مشکل برطرف می­شود. پوست اطراف چشم‌ها بسیار نازک و حساس است، به همین دلیل مالیدن زیاد چشم‌ها نیز به تیره‌­تر شدن پوست اطراف چشم كمك می­كند. همچنین اگر زیاد در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید، ممکن است تیرگی دور چشم شما تشدید شود. بهتر است برای رفع سیاهی دور چشم‌، ابتدا دلیل بروز آن را پیدا کنید و سپس به جای استفاده زیاد از مواد آرایشی برای پنهان کردن این تیرگی، با درمان‌های ساده و خانگی، تیرگی اطراف چشم‌ خود را به راحتی بر طرف كنید.

 

برای رفع سیاهی دور چشم، در رژیم غذایی خود انواع ویتامین‌ها را بگنجانید

ممکن است تیرگی دور چشم شما به دلیل كمبود ویتامین باشد. سعی کنید مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های A، K و C مانند ذرت، سبزیجات برگ­‌دار، انواع کلم، جوانه گندم، هویج، زردآلو، کدو تنبل، انبه و غیره را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. موادغذایی غنی از ویتامین‌ها با بهبود روند جریان خون، مانع از لخته شدن خون در اطراف چشم‌های شما شده و به رفع سیاهی دور چشم‌ کمک می‌­کند.

 

درمان سیاهی دور چشم با روغن بادام و یا روغن نارگیل

یکی از روش‌­های موثر برای رفع تیرگی دور چشم‌ها، استفاده از روغن بادام است. به پوست اطراف چشم‌هایتان قبل و یا بعد از خواب مقداری روغن بادام بمالید. این روغن پوست را تغذیه کرده و رطوبت آن را حفظ می‌­کند. همچنین استفاده از روغن نارگیل روشی موثر و طبیعی برای رفع سیاهی دور چشم است. با توجه به خاصیت مرطوب‌کنندگی این روغن، استفاده از آن موجب نرمی پوست شده و از ایجاد چین و چروک پوست جلوگیری و خطوط زیر چشم را محو می‌کند.

 

رفع سیاهی دور چشم با رژیم غذایی سرشار از آهن

یكی از دلایل تیرگی دور چشم، کم­‌خونی‌ است که این مشكل به آسانی با جذب آهن قابل حل است.  آلو، اسفناج، كشمش، سبزیجات برگ‌دار، جگر و کلم مواد غذایی سرشار از آهن هستند. همچنین می‌توانید با استفاده از قرص‌های آهن، کم­‌خونی را کنترل کنید. البته مراقب میزان استفاده از قرص آهن باشید، زیرا ازدیاد آهن در بدن می‌تواند موجب مسمومیت شود. در مدت قاعدگی و یا بارداری آهن بیشتری مصرف كنید، زیرا در این دوران، بدن بیشتر مستعد كم‌خونی است.

ورقه‌های خیار به رفع سیاهی دور چشم شما کمک می­‌کند

استفاده از خیار یک روش موثر برای رفع سیاهی دور چشم است، مخصوصا زمانی که این عارضه به دلیل کم‌خوابی و خستگی باشد. خیار را ورقه ورقه کرده و به مدت 10 الی 15 دقیقه بر روی چشم­­‌های خود قرار دهید. می‌­توانید برای بهتر پوشش دادن پوست اطراف چشمتان به وسیله خیار، آن را رنده کرده و سپس به اطراف چشم‌هایتان بمالید. این کار را هر روز تکرار کنید تا تیرگی دور چشمتان برطرف شود.

 

برای درمان تیرگی دور چشم از سیب‌زمینی خام استفاده کنید

سیب‌­زمینی خام را رنده کنید و آب آن را جدا کنید. با استفاده از یک پنبه تمیز، آب سیب‌­زمینی را روی چشم و پوست اطراف آن بگذارید و بعد از 10 الی 15 دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید. استفاده از سیب‌­زمینی به دلیل خاصیت سفیدکنندگی که دارد، برای رفع سیاهی دور چشم بسیار مفید است.

رفع سیاهی دور چشم با نوشیدن آب فراوان

گاهی کمبود آب و غلظت زیاد نمک در بدن موجب بروز تیرگی در اطراف چشم‌­ها می‌­شود. در روزهای گرم که بدنتان آب بسیاری از دست می‌­دهد و یا بعد از مصرف غذاهایی که شور هستند، حتما مقدار زیادی آب بنوشید. آب به رفع سیاهی دور چشم شما کمک بسیاری می­‌کند. البته فراموش نکنید که برای رفع این عارضه، نباید به جای آب از نوشیدنی­‌های دیگر مخصوصا نوشیدنی‌­های کافئین‌­دار استفاده کنید.

 

گلاب روشی موثر در درمان سیاهی دور چشم

گل رز دارای ترکیباتی است که می‌­تواند به عنوان روشن­‌کننده پوست مورد استفاده قرار گیرد. پنبه را به گلاب آغشته کنید و آن را به مدت 15 دقیقه روی چشم خود بگذارید. سپس با آب خنک آن را بشویید. به این ترتیب به جوان­سازی و رفع تیرگی پوست اطراف چشم خود کمک شایانی کرده‌­اید.

رفع سیاهی دور چشم به کمک زردچوبه

مقداری زردچوبه را با آب آناناس مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را دور چشم خود بمالید. بعد از 10 دقیقه آن را به آرامی از اطراف چشم خود پاک کنید. زردچوبه پوست اطراف چشم شما را نرم و لطیف کرده و موجب روشن شدن دور چشم شما می­‌شود.

 

شما برای رفع سیاهی دور چشم خود از چه روشی استفاده می­‌کنید؟ نظرتان درباره روش­‌های پیشنهاد شده در این مقاله چیست؟  نظرات خود را با سایر خوانندگان مجله محبوب ترین ها در میان بگذارید.

امتیاز دهید post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا