سلامت و تندرستی

فواید ورزش برای بدن انسان چیست؟

فواید ورزش برای بدن انسان چیست؟ همه‌ی ما بارها و بار‌ها درباره‌ی فواید ورزش برای بدن انسان شنیده‌ایم و نمی‌توان مزایای سلامتی ورزش را انکار کرد. ورزش منظم و پایدار می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. همچنین با ورزش منظم می‌توانید سلامت جسم و روح خود را تضمین کنید. اما با این وجود چرا برخی از افراد ورزش نمی‌کنند؟ چرا ورزش برای افراد کاری سخت و دشوار تلقی می‌شود؟

اگر شما در دسته افرادی قرار دارید که فقط برای کاهش وزن ورزش می کنید، ممکن است خیلی زود خسته شوید و هدف خود را رها کنید. چرا‌ که ممکن است چند هفته یا حتی چندین ماه طول بکشد تا تغییراتی را در ظاهر خود مشاهده کنید. برخی از فواید ورزش فوری هستند و نتایج خود را خیلی زود نمایش می‌دهند. اما برخی از نتایج ورزش نیاز به زمان و تمرینات مداوم دارند. بنابراین هیچ‌گاه در مشاهده نتایج ورزش عجله و شتاب به خرج ندهید. از این رو، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند بر روی یک هدف مرتبط با سلامتی، مانند کاهش فشار خون، کاهش استرس یا بهبود کیفیت خواب بهتر و سایر موارد مشابه تمرکز کنید. خوشبختانه امروزه، راه‌های متعددی وجود دارد که ورزش سلامت شما را بهبود می‌بخشد. در ادامه با مجله اینترنتی محبوب ترین ها همراه باشید تا به طور کامل با فواید ورزش برای بدن انسان چیست آشنا شویم.

فواید ورزش برای سلامت بدن

فواید ورزش برای سلامت بدن
ورزش منظم یکی از راه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و بهبود کیفیت زندگی است.

فعالیت بدنی منظم یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و بهبود کیفیت زندگی است. اما امروزه به دلیل تغییر سبک و شیوه‌ی زندگی، اکثر افراد به اندازه کافی حرکت نمی‌کنند. صرف نظر از سن یا توانایی شما، می‌توانید برای سلامتی بهتر فعالیت بیشتری را در برنامه روزانه خود قرار دهید. اگر درد و یک بیماری مزمن و یا تحرک محدود، شما را از داشتن یک سبک زندگی فعال تر باز می‌دارد، یک فیزیوتراپ می تواند به شما کمک کند تا بر موانع فعالیت بدنی غلبه کنید. شواهد در حال ظهور نشان می‌دهد که دلایل قانع کننده زیادی برای شروع فعالیت ورزشی در هر سنی و حتی اگر بیمار یا باردار هستید وجود دارد. در واقع، دانشمندان می‌آموزند که ورزش یک دارو است.

کلود بوچارد، مدیر آزمایشگاه ژنومیک انسانی در مرکز تحقیقات زیست پزشکی پنینگتون در لوئیزیانا می‌گوید: «هیچ قرصی وجود ندارد که به آنچه ورزش می‌تواند انجام دهد، نزدیک باشد. “و اگر یکی بود، بسیار گران بود.”

فواید ورزش برای مغز انسان

وقتی از فواید ورزش صحبت می‌کنیم، اغلب افراد به خواب بهتر، انرژی بیشتر، حفظ وزن متعادل، بدن قوی‌تر یا قلب سالم فکر می کنند. همه‌ی این موارد کاملا درست است، اما کمتر کسی به فواید ورزش برای بهبود عملکرد مغز انسان فکر می‌کند.

دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند که چرا ورزش ساختار و عملکرد مغز را تغییر می‌دهد، اما این یک حوزه تحقیقاتی فعال است. آنها تاکنون متوجه شدند که ورزش جریان خون به مغز را بهبود می‌بخشد و رشد رگ‌های خونی جدید و حتی سلول‌های جدید مغز را به لطف پروتئین BDNF (عامل نوروتروفیک مشتق شده از مغز) تغذیه می‌کند. BDNF باعث رشد نورون های جدید می‌شود و به ترمیم و محافظت از سلول‌های مغز در برابر انحطاط کمک می‌کند. همچنین بر اساس تحقیقات اخیر، متخصصان اعصاب دریافتند که ورزش یکی از متحول‌کننده‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای بهتر شدن توانایی‌های خود مانند تقویت حافظه، بهبود یادگیری، افزایش قدرت تمرکز و استدلال پذیری انجام دهید. همه این موارد می‌توانند به شما کمک کنند تا عملکرد ذهنی بالا‌تری داشته باشید.

مکانیسم‌های بالقوه زیادی برای ورزش وجود دارد که ممکن است برای سلامت مغز مفید باشد. به طور کلی فعالیت بدنی و ورزش، برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به آلزایمر یا سایر زوال عقل هستند، می‌تواند در برخی موارد برای سال‌ها از کاهش آن جلوگیری کرده و به عملکرد بهتر افراد کمک کند.

بیشتر بخوانید: چگونه چند سال جوانتر به نظر برسم؟!

نقش ورزش در شادی و نشاط

حتما تا به حال دقت کرده‌اید، افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند از روحیه شاد‌تری نسبت به سایر افراد برخوردارند. اما دلیل این شادی و نشاط  چه چیزی می‌تواند باشد؟ آیا ورزش به تنهایی می‌تواند روحیه افراد را شاد کند؟

مطالعات بی‌شماری نشان می‌دهد که بسیاری از انواع ورزش، از پیاده روی و ورزش‌های هوازی گرفته تا دوچرخه سواری، احساس بهتری در افراد ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند علائم افسردگی را تسکین دهد. ورزش باعث آزاد شدن مواد شیمیایی (سروتونین، نوراپی نفرین، اندورفین، دوپامین) در مغز می‌شود. به همین علت خلق و خو کسل کننده افراد را کاهش می‌دهد و استرس را از بین می برد. این در‌حالی است که بسیاری از ما بر روی فواید فیزیکی ورزش تمرکز کرده‌ایم و واقعا مزایای روانی و عاطفی فعالیت بدنی منظم را نادیده گرفته‌ایم.

با ورزش کیفیت خواب خود را بهبود بخشید!

با ورزش کیفیت خواب خود را بهبود بخشید!
ورزش و فعالیت بدنی به هر شدتی سخت یا آسان می‌تواند نقش موثری در کیفیت و کمیت خواب داشته باشد.

همه‌ی افراد بسته به گروه سنی، میزان ساعت خواب متفاوتی دارند. بزرگسالان معمولا به 7 ساعت خواب یا کمی بیشتر در طول شبانه روز نیاز دارند. ورزش می تواند سطح استرس و اضطراب را کاهش دهد و باعث شود احساس آرامش و ثبات بیشتری داشته باشید که این موضوع برای داشتن یک خواب مطلوب بی‌تاثیر نیست. با ورزش‌های منظم می‌توانید خوابی عمیق داشته باشید و کیفیت خواب خود را بهبود بخشید.

تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که ورزش هنگام صبح زود و یا بعد از ظهر به دلیل افزایش دمای بدن، ممکن است چرخه خواب را مجدد تنظیم کند. در چنین شرایطی ممکن است به شما احساس خواب‌آلودگی دست دهد. بنابراین بدانید که هر ورزشی برای هر ساعتی در عصر و یا شبانه روز مناسب نیست. به طور مثال اگر قصد ورزش کردن قبل از خواب را دارید، می‌توانید فعالیت بدنی سبک‌تری را انتخاب کنید، و فعالیت بدنی می‌بایست حدود یک ساعت قبل از خواب پایان بگیرد.

علاوه بر مطالبی که ذکر شد، ورزش و فعالیت بدنی به هر میزانی حتی پیاده روی می‌تواند نقش موثری در کیفیت و کمیت خواب شما داشته باشند. همچنین با ورزش می‌توانید از خواب‌آلودگی خود در طول روز جلوگیری کنید.

تاثیر ورزش بر روی پوست

انواع ورزش‌ها به ویژه ورزش‌های هوازی جریان خون را به پوست افزایش می‌دهد. به عبارتی اکسیژن و مواد مغذی را به پوست انتقال می‌دهند و حتی به درمان سریعتر زخم‌ها کمک می‌کند. شما با تمرین‌های ورزشی طولانی می‌توانید، ر‌گ‌های خونی و مویرگ‌های ریز بیشتری را به پوست اضافه کنید و سلامت پوست خود را بهبود بخشید.

پوست همچنین به عنوان یک نقطه آزاد برای گرما عمل می کند. برای همین است که به هنگام ورزش کردن پوست شما قرمز می‌شود. هنگامی که ورزش می‌کنید، ماهیچه‌های شما گرمای زیادی تولید می‌کنند که باید آن را به محیط بدهید تا دمای بدن شما زیاد نشود. در نتیجه، گرمای عضله به خون منتقل می‌شود و آن را به پوست منتقل می‌کند. با ورزش سموم بدن از طریق تعریق از بدن خارج می‌شود، و همین امر موجب طراوت و شادابی پوست می‌شود.

بیشتر بخوانید: روش های رفع سیاهی دور چشم

نقش ورزش در کاهش وزن

چاقی و اضافه وزن مسئله‌ای است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. کاهی افراد انواع روش‌های لاغری، از رژیم‌های طاقت فرسا گرفته تا جراحی‌های لاغری را امتحان می‌کنند. اما از عوارض این روش‌ها نمی‌توان چشم پوشی کرد. بنابراین پیشنهاد می‌شود در کنار تغذیه سالم حتما برنامه ورزشی داشته باشید. چرا که با رژیم غذایی اصولی به همراه ورزش می‌توانید به تناسب اندام دلخواه خود برسید. اما به راستی فواید ورزش برای بدن انسان چیست؟ آیا بهترین روش برای کاهش وزن، ورزش کردن است؟

بدن از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند. اما پس از تمرینات ورزشی و هوازی مداوم، بدن در سوزاندن چربی بهتر می‌شود و برای تبدیل آن به انرژی به اکسیژن زیادی نیاز دارد. یکی از مزایای تمرینات ورزشی این است که سیستم قلبی عروقی ما در رساندن اکسیژن قوی‌تر و بهتر عمل می‌کند. بنابراین می‌توانیم چربی بیشتری را به عنوان منبع انرژی متابولیزه کنیم. در نتیجه، سلول‌های چربی شما کوچک می‌شوند و همچنین التهاب نیز کاهش می‌یابد.

مبارزه با افسردگی به همراه ورزش

مبارزه با افسردگی به همراه ورزش
ورزش به تنهایی نمی‌تواند بر افسردگی غلبه کند اما با ورزش کردن می‌توان این بیماری را تا حد زیادی تسکین داد.

همه‌ی ما ممکن است در طول زندگی دچار غم و ناراحتی و به عبارتی افسردگی شده‌باشیم. در ابتدا توصیه می‌کنیم که اگر علائم و نشانه‌های افسردگی را در خود مشاهده می‌کنید، حتما با یک مشاور و متخصص مشورت کنید. چرا که گاهی اوقات افراد به تنهایی قادر به برطرف کردن مشکلات نیستند و نیاز به کمک گرفتن از افراد متخصص را دارند.

افسردگی یک بیماری است و برای درمان افسردگی روش‌ها و درمان‌های متعددی وجود دارد. اما همه‌ی درمان‌ها به قرص و دارو خلاصه نمی‌شود. براساس تحقیقات، ورزش کردن یک درمان عالی و کارآمد برای مبارزه با افسردگی به حساب می‌آید. اگر چه ورزش به تنهایی بر افسردگی غلبه نمی‌کند؛ ولی امروزه، یک روش موثر در درمان افسردگی تلقی می‌شود و حتی گفته می‌شود که ورزش مانند دارو‌های ضد‌افسردگی عمل می‌کند.

اما با ورزش چگونه می‌توان در مقابل بیماری افسردگی مبارزه کرد؟ آیا با ورزش می‌توان افسردگی را تسکین داد؟
برای پاسخ به این سوال باید گفت که، ورزش به تنهایی نمی‌تواند بیماری افسردگی را درمان کند. اما با ورزش کردن می‌توان به بهبود و درمان افسردگی کمک کرد. همچنین با ورزش می‌توان از بروز افسردگی جلوگیری کرد. در هنگام ورزش هورمون اندورفین در بدن آزاد می‌شود و در این صورت به فرد احساس شادی و خوشحالی دست می‌دهد. زیرا اندورفین یک هورمون طبیعی شادی‌بخش در بدن است. ورزش میزان اندورفین را در بدن بالا می‌برد و همین امر می‌تواند در درمان افسردگی کمک کننده باشد.

ورزش می‌تواند در بهبود بیماری‌ها کمک کند!

جالب است بدانید که ورزش می‌تواند در بهبود افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، دیابت، نارسایی قلبی، فشار خون کمک بزرگی کند. این یک تفکر جدید است، زیرا برای دهه‌ها به افراد مبتلا به بیماری‌های خاص توصیه می‌شد که ورزش نکنند و یا از فعالیت‌های شدید بدنی پرهیز کنند.

اکنون دانشمندان معتقدند که این افراد می‌توانند ورزش کنند. تجزیه و تحلیل اخیر بیش از 300 کارآزمایی بالینی نشان داد که ورزش نقش موثری در بهبود افرادی که دچار سکته شده‌اند دارد. به طور کلی فعالیت بدنی منظم به گونه‌ای که ضربان قلب کمی بالا برود، در کمک به توانبخشی این افراد تاثیر موثر‌ی خواهد داشت. البته اگر دچار بیماری هستید، دقت داشته باشید که برای ورزش و فعالیت‌های شدید بدنی می‌بایست حتما با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: چرا دردهای دوران تخمک گذاری را نباید نادیده بگیریم؟

نقش ورزش در حفظ عضلات و استحکام استخوان‌ها

انسان با افزایش سن، توده عضلانی و عملکرد خود را از دست می‌دهد. اما با ورزش منظم می‌توانیم عضلات کمتری را از دست بدهیم و قدرت عضلات را حفظ کنیم. هنگامی که ورزش می‌کنیم، بدن ما هورمون‌هایی ترشح می‌کند که به ماهیچه‌ها در جذب اسیدهای آمینه کمک می‌کند و رشد عضلات را نیز تقویت می‌کند.

همچنین با بالا رفتن سن، استخوان‌ها دچار شکنندگی و ضعف می‌شوند، و این عامل ممکن است پوکی استخوان را به دنبال داشته باشد. طبق یک مطالعه، ورزش در دوران جوانی به ساخت تراکم استخوان کمک می‌کند، که می‌تواند با افزایش سن از پوکی استخوان جلوگیری کند.

البته لازم است بدانید، حرکات ورزشی باید کاملا درست و اصولی انجام شوند. چرا که اگر اشتباه انجام شوند ممکن است به استخوان‌ها و مفاصل شما آسیب وارد کنند. علاوه بر‌این اگر دچار آسیب‌دیدگی، شکستگی استخوان و یا پوکی استخوان هستید برای تمرینات ورزشی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

افزایش عمر با ورزش

ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، ورزش منظم را برای بهبود یا پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی، برخی از انواع سرطان و چاقی توصیه می‌کنند. علاوه بر‌این، ورزش استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و مفاصل شما را سالم نگه می‌دارد. کلسترول و فشار خون شما را کاهش می‌دهد و از سلامت روان شما محافظت می‌کند. همه این فواید شگفت‌انگیز می‌توانند یک چیز را به همراه داشته باشند و آن، زندگی طولانی‌تر است. بنابراین چنانچه شرایط ورزش کردن را دارید، حتما روزانه 20 الی 30 دقیقه را به ورزش کردن اختصاص دهید.

درست است، که این روز‌ها با تغییر سبک زندگی، افراد زمان کافی برای ورزش کردن را ندارند، اما شما با یک برنامه ریزی می‌توانید ورزش را در کارهای روزانه خود قرار دهید. حتی اگر فرصت کافی ندارید، می‌توانبد تا محل کارتان پیاده روی کنید. یا برای خرید‌های خود به‌جای استفاده از اتومبیل از دوچرخه استفاده کنید.

هر چند وقت یکبار باید ورزش کنیم؟

هر چند وقت یکبار باید ورزش کنیم؟
ورزش و فعالیت بدنی برای بزرگسالان باید حداقل 30 دقیقه با شدت متوسط و ​​پنج روز در هفته باشد.

دستور‌العمل‌های ورزش برای سنین مختلف یکسان نیست. دستورالعمل فعلی برای فعالیت بدنی برای بزرگسالان حداقل 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط و ​​پنج روز در هفته توصیه می‌شود. در قسمت زیر برخی از فعالیت‌های جسمی و ورزش‌هایی که شما می‌توانید انجام دهید، اشاره شده است:

  • حدود سه کیلو‌متر پیاده روی در 30 دقیقه
  • دوچرخه سواری در حدود هشت کیلو‌متر در 30 دقیقه
  • شنا به مدت 20 دقیقه
  • دویدن حدود دو و نیم کیلو‌متر در 15 دقیقه
  • انجام ایروبیک در آب به مدت 30 دقیقه
  • بازی والیبال به مدت 45 دقیقه
  • بازی بسکتبال به مدت 20 دقیقه
  • طناب زدن به مدت 15 دقیقه
  • پیاده روی از پله‌ها به مدت 15 دقیقه
  • 45 دقیقه تا یک ساعت ماشین خود را بشویید.
  • رقصیدن به مدت 30 دقیقه

نکات طلایی برای گنجاندن ورزش در برنامه روزانه

گاهی اوقات با وجود آگاهی از تمامی فواید ورزش برای بدن انسان، از انجام دادن آن خودداری می‌کنیم و یا آن را به زمانی دیگر موکول می‌کنیم. در این بخش قصد داریم شما را با نکات طلایی برای گنجاندن ورزش در برنامه روزانه آشنا کنیم. پس در ادامه مقاله “فواید ورزش برای بدن انسان چیست” همراه ما باشید.

پیدا کردن یک دوست همراه برای ورزش

یک دوست همراه برای ورزش کردن پیدا کنید. این باعث می شود که شما برای دیدن دوست خود هم که شده است به تمرین بروید و مسئولیت بیشتری را احساس کنید. ورزش کردن با یک شخص دیگر انگیزه شما را بیشتر خواهد کرد، چرا که می توانید به رقابت دوستانه با یکدیگر نیز بپردازید.

به طور روتین ورزش کنید

شاید در ابتدا شروع ورزش برای شما کاری دشوار باشد. اما این را بدانید که این سختی تنها در ابتدای کار است. فقط کافی است شما از روزی 10 دقیقه ورزش کردن را شروع کنید. اما به این نکته دقت داشته باشید، که ورزش به مدت 10 دقیقه را یک هفته ادامه دهید. در‌واقع به همین طریق میزان ساعت آن را افزایش دهید. هر چقدر این زمان طولانی‌تر شود ورزش کردن برای شما آسان‌تر می‌شود. بنابراین طبق این دستور‌العمل، ورزش کردن به یک کار عادی، روتین و روزانه برای شما تبدیل خواهد شد.

طبق برنامه ورزشی عمل کنید

طبیعتا برخی از حرکات ورزشی برای شما مفید‌تر از سایر حرکات است. برای دانستن و انجام این حرکات لازم است از یک برنامه ورزشی مطابق بدن خود پیروی کنید. به طور کلی برنامه ورزشی به هدفمند‌تر شدن شما کمک می‌کند.
لازم است بدانید که برنامه ورزشی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. پس بهتر است برای داشتن یک برنامه ورزشی اصولی از یک مربی ورزش و یا از کارشناس تربیت بدنی کمک بگیرید.

هدفمند ورزش کنید

برای اینکه به طور مداوم و منظم ورزش کنید، بهتر است برای خود یک هدف تعیین کنید. این هدف می‌تواند با کاهش وزن، سلامت بدن، کاهش کلسترول و فشار خون، بزرگ کردن عضلات بدن، قدرتمند شدن، تفریح و خیلی موارد دیگر همراه باشد. این موضوع که شما هدف داشته باشید، می‌تواند انگیزه شما را چندین برابر کند. از این رو، هر زمان که خواستید دست از ورزش بردارید و دلسرد شدید، تنها به هدف خود فکر کنید.

بیشتر بخوانید: نکات سفت کردن و بالا نگه داشتن سینه

درآخر فواید ورزش برای بدن انسان چیست؟

اگرچه همه‌ی افراد از مزایا و فواید ورزش برای بدن انسان آگاهی دارند. اما ممکن است اطلاعات کافی از نقش موثر آن در زندگی چیزی ندانند. همانطور که گفته شد ورزش نقش بسزایی در سلامت بدن و حتی سبک زندگی دارد. برخی افراد بر این باورند که تنها افرادی که اضافه وزن دارند باید ورزش کنند. این در‌حالی است که همه‌ی افراد با هر میزان وزن و سنی نیاز به ورزش دارند. از جمله فواید ورزش می‌توان به افزایش شادی و نشاط، بهبود کیفیت خواب، کنترل فشار خون، بهبود و کنترل بیماری‌های قلبی و عروقی، حفظ تناسب اندام، پوستی شاداب و خیلی موارد دیگر اشاره کرد. ما در مقاله “فواید ورزش برای بدن انسان چیست” سعی کردیم فواید ورزش را به طور کامل توضیح دهیم. امیدواریم که برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین شما می توانید از طریق فرم دیدگاه، نظرات و پیشنهادات خود را با مجله محبوب‌ترین‌ها در میان بگذارید.

سوالات متداول

1: آیا ورزش به شادابی پوست کمک می‌کند؟

بله، هنگامی که شما ورزش می‌کنید، سموم بدن از طریق تعریق از بدن خارج می‌شود. به همین سبب ورزش باعث شادابی پوست شما می‌شود.

2: بهترین زمان برای ورزش چه موقعی است؟

دقیقا زمان مشخصی برای ورزش کردن وجود ندارد و این کاملا به سبک زندگی افراد بستگی دارد. اما توصیه می‌شود که از ورزش‌های سنگین قبل از خواب پرهیز شود.

3: آیا با ورزش می‌توان بیماری افسردگی را درمان کرد؟

به خودی خود نمی‌توان گفت که افسردگی با ورزش درمان می‌شود. اما ورزش کردن می‌تواند در روند بهبود کمک موثری باشد.

4: چگونه ورزش باعث شادی و نشاط می‌شود؟

وقتی که ورزش می‌کنید هورمون اندورفین در بدن آزاد می‌شود و این امر موجب می‌شود که افراد احساس شادی و نشاط بیشتری کنند.

5: آیا تنها با ورزش می‌توان به سلامت بدن کمک کرد؟

فواید ورزش برای بدن انسان بی‌شمار است و در سلامت بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند. اما ورزش در کنار یک برنامه غذایی سالم می‌تواند موثر‌تر واقع شود.

 

تدوین = سلامت و تندرستی محبوب ترین ها

امتیاز دهید post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا