تکنولوژی

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر شما هم از علاقه مندان به حوضه ی تکنولوژی هستید حتما تا به حال کلمه هوش مصنوعی به گوشتان خورده است. همان تکنولوژی که اگر در گذشته ی دور تر برای مردم تعریف می کردید و میگفتید که کامپیوتر ها هم یک روزی می توانند مثل انسان ها فکر کنند و فعالیت کنند خیلی تخیلی و باور نکردنی بود برای آنها، اما امروزه کامپیوتر ها و هوش مصنوعی این قابلیت رو پیدا کردن و دیگر امری غیر ممکن نیست. حال ما امروز در این مقاله از وب سایت محبوبترین ها قصد داریم بگوییم تا هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟ هوش مصنوعی یا (Artificial intellingence) که به AI هم معروف است. هر گاه چندین فناوری مختلف بتوانند کاری با ماشین کنند تا بتواند مانند انسان فکر و عمل کند و یاد بگیرد و یاد بدهد یا به عبارتی دیگر کامپیوتر را به انسان تبدیل کنند را هوش مصنوعی می گویند.

و اگر به کلمه هوش مصنوعی دقت کنید متوجه می شوید که بخش هوش به معنی انسان و موجودات زنده است و بخش دیگر یعنی مصنوعی به معنی این است که در آن از چیز های مصنوعی و غیر طبیعی بکار رفته شده.

ابزار های مصنوعی زیادی تا به حال ساخته شده مانند دست و پای مصنوعی ، چشم مصنوعی و قلب مصنوعی که همه ابزار های بسیار حیاتی ای هستند.  حالا بعد این همه ابزار های مصنوعی حال به هوش مصنوعی رسیدیم که به طور خلاصه یعنی اینکه هوش  و علم غیر طبیعی را در یک جسم غیر زنده قرار بدهیم .

تیتر h3

در واقع کار هوش مصنوعی این است که در کامپیوتر ذهن و هوش انسان را شبیه سازی کند به عبارت دیگر برای اینکه مانند انسان فکر و رفتار کند برنامه نویسی شده است .

ولی بهتر است بدانید هنوز هوش مصنوعی به آن صورت که در فیلم ها می بینیم پیشرفته نیست اما درمی توان به شکل متفاوت از آن استفاده کرد مثلا در بازی های ویدئویی یا جست و جو کردن در اینترنت ، گشتن در شبکه های اجتماعی و ……. از هوش مصنوعی استفاده شده است .

کاربرد های هوش مصنوعی چیست؟

حال که بهتر است نمونه ای از سازو کار هوش مصنوعی را برایتان تعریف کنیم تا درک بهتری داشته باشید . یک ربات چت را در نظر بگیرید این ربات ها معمولا در وب سایت های فروشگاهی دیده می شوند . و زمانی که شما دارید با فردی در این سایت چت می کنید در اکثر مواقع در اشتباهی که این فرد انسان است ولی در بیشتر مواقع در حال چت با نرم افزاری در سایت هستید که پیام های پیش فرض زیادی برای پاسخ به سوال و نیاز شما دارد و از آنها در چت با شما استفاده می کند چون قابلیت این را دارد که تشخیص دهد چه کلمات و جملاتی را در مقابل سوال شما بدهد .

اهداف هوش مصنوعی چیست؟

کار اصلی هوش مصنوعی این است که به گونه ای عمل کند تا یک ماشین بتواند هوش و تفکر انسان را به درستی شبیه سازی کرده  و از پس آن بر بیاید  و به راحتی فرمان هایی که به آن داده می شود را انجام دهد . هوش مصنوعی سه پایه اصلی دارد که شامل استدلال ، یادگیری و درک می شود .

برنامه نویسی هوش مصنوعی چیست ؟

مثل هر تکنولوژی دیگر هوش مصنوعی هم به برنامه نویسی نیاز دارد . و برنامه نویسی آن سه بخش دارد که شامل :

  • استدلال : در برنامه نویسی AI مسئولیت این بخش این است تا تعیین کند که کدام الگوریتم به چه منظوری حتما میبایست راه اندازی شود .
  • یادگیری : وظیفه ی این بخش این است تا نحوه عملکرد و قوانین سیستم AI را در الگوریتم های آن قرار دهد و سیستم طبق الگوریتم هایش عمل کند .
  • اصلاح : کار این بخش تشخیص خطاهای الگوریتم ها است تا ارائه های داده شده دقیق باشند .

هوش مصنوعی به کمک پایتون و R جاوا اسکریپت و زبان های دیگر برنامه نویسی آموزش داده می شود .

تفاوت هوش مصنوعی و برنامه نویسی

در برنامه نویسی ورودی ها مشخص هستند و با دستوراتی مانند if  و else که شرطی هستند معادلات را حل می کنیم و به نتیجه می رسیم اما مسائلی که با کمک هوش مصنوعی حل می شوند ورودی های زیادی دارند و همین باعث می شود نتوانیم از برنامه نویسی معمولی استفاده کنیم چون تمام احتمالات را پوشش نمی دهد مانند ابزار های تبدیل صدا به متن یا پیدا کردن آهنگ که داده های ورودیشان بسیار زیاد و متنوع است و این دلیل کافی است تا  از هوش مصنوعی در این ابزار ها استفاده کنیم .

هوش مصنوعی Strong و weak

حال به شما هوش مصنوعی قوی و ضعیف را توضیح می دهعیم .

AI قوی چیست ؟

هوش مصنوعی قوی هوش مصنوعی ای است که  به راحتی  می تواند بر روی مسائل و مشکلاتی کار کند که برای آنها برنامه ریزی نشده و حتی آموزشی ندیده است . این تکنولوژی باعث می شود تا هوش مصنوعی بیشتر مانند انسانی شود که در هر زمان با هر مسئله ی ممکن می تواند رو به رو شود . که به این دسته از AI (Artificial General Intelligence) هوش مصنوعی عمومی می گویند یا به عبارتی AGI نیز به آن گفته می شود .

یکی دیگر از کارها و هدف های اصلی هوش مصنوعی قوی شبیه سازی و تکرار توانمندی های شناختی مغز انسان بشمار می رود .

طبق صحبت های دانشمندان اگر ماشینی بتواند دو تست ارزیابی هوش مصنوعی یعنی  بازی تقلید (Turing Test)  و تست اتاق چینی  (Chinese Room)

را با موفقیت بگذراند  می شود به آن گفت یک AI قوی .

هوش مصنوعی قوی را باید تا حالا داخل فیلم ها دیده باشید ، دانشمندان هنوز به نتایج خیلی کاملی از این تکنولوژی نرسیده اند و نتایجشان محدود است ولی آنها باور دارند که بالاخره روزی تکنولوژی هوش مصنوعی قوی به واقعیت تبدیل می شود . اما عده ای هستند که از به موفقیت رسیدن این تکنولوژی نگرانن که شاید اتفاقی مانند فیلم های ترمیناتور رخ بدهد .

 AI ضعیف چیست ؟

تا کنون هر آنچه که افراد در کل دنیا از هوش مصنوعی استفاده کرده اند به این بخش یعنی بخش هوش مصنوعی ضعیف ربط داشته که به آن (Specialized) و (Narrow AI) می گویند . که این تکنولوژی مربوط به پزشکی ، صنعت و دیگر زمینه هاست .

هوش مصنوعی ضعیف فقط می تواند تفکر انسان و مهارت و برخی موضوعات دیگررا شبیه سازی کند و طبق الگوریتم ها شروع به مدل سازی می کند که برخی از آنها شامل :

  • جستجوی گوگل
  • ماشین های خودران
  • فیلتر های اسپم ایمیل
  • و ………..

برخی از کاربرد های هوش مصنوعی

خب حالا فهمیدیم که هوش مصنوعی خیلی راه دارد تا به اوج خود برسد و فعلا برخی از ویژگی های آن به حقیقت پیوسته و هنوز بیشتر ویژگی های آن به حقیقت نپیوسته و صرفا جنبه ی تئوری دارند . با این حال شرکت های هوش مصنوعی زیادی در حال فعالیت هستند که در ادامه برخی از آنها را برای شما معرفی خواهیم کرد .

ChatGPT

این ربات که می تواند محتواهای متنی و نوشتاری در شکل های متفاوت بسازد توسط هوش مصنوعی توسعه یافته است ، که این محتواها از مقاله تا کد های برنامه نویسی به سوالات پاسخ ساده می دهد که در نوامبر سال 2022 ساخته شد.

ماشین های خودران

در این ماشین ها هوش مصنوعی نقش اصلی رو ایفا می کند . این خودرو با کمک الگوریتم های یادگیری خود برای شناسایی خودرو و اشیاء اطراف خود و الگوریتم شناسایی مسیر و علائم رانندگی و ….  یک سواری امن و ایمن را به ارمغان می آورد .

گوگل مپ

از شناخته شده ترین ابزار های دنیای تکنولوژی گوگل مپ است که توسط هوش مصنوعی توسعه یافته است .  نقشه های گوگل داده هایی تدوین شده اند که از گزارش کاربران و موقعیت مکانی تلفن های هوشمند بدست می آیند و این داده ها شامل وضعیت جاده ها ، ترافیک ، تصادفات و …… می شود .

و گوگل مپ به کمک همین هوش مصنوعی میتواند به شما کوتاه ترین بهترین و سریع ترین مسیر و زمان تقریبی رسیدن را به شما ارائه دهد .

مزایای هوش مصنوعی :

هوش مصنوعی با ظهور خود توانسته است که رویا ها و فکر هایی که از نظر خیلی ها غیر ممکن بود را به واقعیت برساند .

و مزایای آن شامل موارد زیر است :

  • حذف شدن ریسک
  • دسترسی 24 ساعته در تمام هفته
  • کمک به شفافیت اطلاعات
  • توانای پیش بینی بالا
  • کمک دیجیتال
  • کاهش خطاهای انسانی

آینده ی هوش مصنوعی چگونه است

بعد از خواندن محتوا های گفته شده شاید به این فکر افتاده اید که هوش مصنوعی در آینده قرار است چه نقشی داشته باشد .

باید بدانید که هزینه های صرف شده برای هوش  مصنوعی خیلی بالاست و هنوز آمادگی لازم برای فراهم شدن تحققات پیشرفته در این حوضه شدنی نیست . اما با این حال سرعت پیشرفت هوش مصنوعی در 10 سال گذشته خیلی بیشتر از دهه ی قبل بوده و رشد قابل توجهی داشته است و سرعتش از انتظارات بیشتر بوده است و همینطور که انتظار می رود رشد آن ادامه می یابد در زمینه های مختلف از پزشکی تا حمل و نقل و آموزش و …. و قرار است که تحولات بزرگی را به همراه داشته باشد .

سخن آخر :

ما امروز در این مقاله سعی کردیم تا  به شما  کمک کنیم تا بدانید هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد . ممکن است هوش مصنوعی در آینده وظایف پیچیده تر و خلاقانه تر انجام دهد و قرار است آینده ای پر از امکانات بی نظیر و پیشرفت هایی شود که هرگز قبل از آن تجربه نشده اند و زندگی ها را بهبود ببخشد و دنیایی هوشمند تر و هماهنگ تری را به وجود بیاورد .

سوالات متداول

1

2

3

4

5

تدوین: مجله تکنولوژی محبوب ترین ها

5/5 - (2 امتیاز)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا