پوست و مو

معرفی انواع راه های جوانسازی پوست

انواع راه های جوانسازی پوست کدامند؟ علاقه‌مند بودن‌به داشتن ظاهری جوان و حفظ جوانی پوست قدمتی بسیار طولانی دارد. یکی از مهم‌ترین عناصر جوان دیده شدن، پوست صورت می‌باشد که با کمال تاسف بیشتر از جاهای دیگر بدن، آثار پیری را نشان می‌دهد. با این وجود که هنوز روشی برای پیشگیری از پیری کشف نشده است، ولی انواع راه های جوانسازی پوست می‌توانند کمک کننده‌ی داشتن ظاهری جوان‌تر، شاداب‌تر و زیباتر برای شما باشند.

در این مقاله از مجله پوست و موی محبوب ترین ها به عوامل پیری پوست، جوانسازی پوست و روش‌های آن می‌پردازیم، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

عوامل تاثیر گذار بر پیر شدن پوست

بالا رفتن سن باعث تخریب اجزای شکل‌دهنده به پوست می‌شود. پروتئین‌های کلاژن و الاستین از جمله‌ی این اجزا هستند که بر زیبایی و جوانی پوست تاثیر بسیار دارند. نخستین چین و چروک های پوست در اطراف لب ها و چشم ها از اواسط دهه سوم زندگی با کاهش تولید کلاژن و الاستین ظاهر می ‌شوند.

 

انواع راه های جوانسازی پوستبیشتر بخوانید: چگونه چند سال جوانتر به نظر برسم؟!

در واقع پیر پوستی با ۴ علامت اصلی شناخته می‌شود که در میان انواع راه های جوانسازی پوست به دنبال راهی برای درمان آن‌ها هستیم. برویم نگاهی به علائم پیری پوست بیندازیم:

چین و چروک

یکی از مهم ترین نشانه های پیری که موجب می شود خیلی از افراد به دنبال انواع راه های جوانسازی پوست باشند، بروز چین و چروک است. این مشکل می تواند در پیشانی، اطراف لب و یا حتی دور چشم به وجود بیاید. در ابتدا این خطوط حالت داینامیک یا پویا دارند. یعنی فقط وقتی حالت چهره‌تان را تغییر می‌دهید معلوم می‌شوند.

چین و چروک‌ها معمولا از سی سالگی خودشان را نشان می‌دهند. اما فرآیند پیر شدن در افراد مختلف متفاوت است. در نتیجه بوجود آمدن این چین و چروک‌ها به ژنتیک و سبک زندگی فرد هم بستگی دارد.

شایع‌ترین محل‌های چین و چروک:

  • خط افقی پیشانی
  • خط اخم (بین ابروها به صورت عمودی)
  • خط خنده (کناره‌های بینی تا بالای لب)
  • خطوط شعاعی دور لب
  • خطوط شعاعی دور چشم وخطوط پنجه کلاغی

کاهش حجم

در پیری پوست، شاهد رخ دادن دو اتفاق هستیم: افتادن پوست و از دست رفتن خاصیت کشانی پوست. افتادگی پوست به دلیل کاهش حجم رخ می‌دهد که عوارضی از تحلیل رفتن چربی زیر پوست، کاهش حجم هیالورونیک اسید و تخریب استخوان‌ها می‌باشد.

کاهش یافتن قوام پوست و از دست رفتن خاصیت کشسانی آن، ناشی از کاهش و تخریب رشته‌های کلاژن ساز و الاستین پوست است. که در نتیجه استحکام و کشش پوست کاهش می‌یابد و پوست شل می‌شود. به وجود آمدن تغییراتی  همچون خشک‌و سفت شدن لایه‌های سطحی پوست هم کمک کننده این هستند که پوست حالت شکنندگی پیدا کند.

شایع‌ترین محل‌های کاهش حجم:

  • زیر چشم
  • گونه‌ها،
  • زوایای فک و چانه
  • اطراف لب و بینی

انواع راه های جوانسازی پوست

تغییر شرایط لایه های پوست

یکی دیگر از نشانه های پیری پوست، تغییر شرایط لایه های پوست است. پوست همه انسان ها سه لایه اپیدرم، درم و هیپودرم دارد. این لایه ها به بافت های چربی و ماهیچه های پوست صورت متصل هستند. به علاوه، آنها وظیفه دارند که سلول های جدید در پوست به وجود بیاورند و یا سلول های آسیب دیده را هم درمان کنند.

فاکتورهایی مانند افزایش سن، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، استفاده از محصولات پوستی نامناسب و مصرف زیاد دخانیات، می توانند موجب اختلال در تولید و ترمیم بافت های آسیب دیده شوند.

از دست رفتن خاصیت کشسانی

بخش‌های عمقی پوست از چند جز اصلی تشکیل شده که قوام و شادابی پوست را ایجاد می‌کنند. اول از همه باید به رشته‌های پروتئین کلاژن اشاره کنیم که اسکلت اصلی بافت پیوندی زیر پوست را می‌سازد. هیالورونیک اسید جز دوم است که همچون سیمان بین بافتی عمل کرده و فضای بین رشته‌های کلاژن را پر می‌کند. در نهایت رشته‌های پروتئین الاستین، باعث خاصیت کشسانی یا الاستیسته پوست می‌شوند.

در پیری پوست، هم شاهد افتادن پوست هستیم، هم از دست رفتن خاصیت کشانی. افتادگی به دلیل کاهش حجم اتفاق می‌افتد که ناشی از تحلیل رفتن چربی زیر پوست، کاهش حجم هیالورونیک اسید و تخریب استخوان‌ها است. تحلیل رفتن قوام پوست و از دست رفتن خاصیت کشسانی آن، ناشی از فرسودگی و تخریب رشته‌های کلاژن و الاستین است. به این ترتیب استحکام و کشش پوست کاهش می‌یابد. تغییراتی مانند خشک‌ و سفت شدن لایه‌های سطحی پوست هم مزید بر علت می‌شوند تا پوست حالت شکنندگی پیدا کند.

شایع‌ترین محل‌های کاهش خاصیت کشسانی:

  • دور لب
  • کناره‌های فک
  • زیر چشم
  • پیشانی

جوانسازی پوست صورت چیست؟

چین و چروک، آکنه، کک و مک و لکه، خشکی و پوسته شدن از شایع‌ترین مشکلات پوستی هستند که در گذر زمان یا در اثر مراقبت‌های نادرست بوجود می‌آیند. سپری کردن روزها بدون ضد آفتاب و خوردن غذاهای ناسالم در قالب مشکلات پوستی مختلف ظاهر می‌شوند..حتی افزایش و کاهش وزن سریع نیز به این نوع مشکلات پوستی دامن می‌زنند.

انواع راه های جوانسازی پوست به صورت شما حیات دوباره می‌بخشند و ظاهری جوان به آن می‌دهند. انواع خاصی از درمان‌های جوانسازی پوست را می‌توان برای قسمت‌های مختلف بدن مانند دست‌ها یا گردن نیز استفاده کرد. اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از درمان‌های جوانسازی پوست صورت برای اصلاح چین‌وچروک‌ها و خطوط چهره خود استفاده کنند.

انواع راه های جوانسازی پوست

انواع راه های جوانسازی پوست

روش‌های جوان سازی پوست را می‌توان در 3 دسته‌ی بسیار کلی قرار داد:

1. شیوه‌های تهاجمی که شامل: جراحی‌های پلاستیک و زیبایی مثل کشیدن پوست می باشند.
2. شیوه‌های کم‌تهاجمی که شامل: هایفوتراپی، اندولیفت و روش‌های تزریقی مانند تزریق بوتاکس، چربی و ژل می باشند.
3. شیوه‌های غیرتهاجمی که شامل: مراقبت‌های کلی پوست همچون کرم‌های ضد چروک و درمان های خانگی یکی دیگر از انواع راه های جوانسازی پوست می باشند.

روش‌های تهاجمی اغلب همراه با هزینه‌های بالا، ملزم به بستری شدن، دارای دوره‌ی نقاهت طولانی و عوارض و همچنین خطرات زیادی هستند؛ اما در عین حال می‌توان گفت که ماندگارترین نتیجه‌ها را همراه خود دارند.

روش‌های غیرتهاجمی بی‌خطرترین و ساده‌ترین روش‌ها محسوب می‌شوند اما اثر زیادی روی پوست شما نخواهند گذاشت. روش‌های جوانسازی کم‌تهاجمی، عوارض و خطرات خیلی کمی دارند، از روش‌های تهاجمی ارزان‌تر می باشند و اثرات چشمگیری روی پوست شما خواهند گذاشت.

در ادامه مطلب 5 مورد از روش‌های کم تهاجمی جوانسازی پوست را به شما معرفی کرده‌ایم.

1- هایفوتراپی (HIFU)

اولین مورد از انواع راه های جوانسازی پوست که به آن می‌پردازیم هایفوتراپی است، هایفو (HIFU=High-intensity focused ultrasound) به معنای استفاده از امواج فراصوت با شدت بالا و به صورت متمرکز می باشد. هایفوتراپی روشی برای کشیدن پوست صورت (لیفت صورت) است که جایگزین روش های جراحی شده است و برای جوانسازی پوست به کار می رود. از امواج فراصوت برای افزایش تولید کلاژن و محکم تر شدن بافت پوست می شود.

دستگاه هایفوتراپی لایه های زیرین پوست را هدف قرار می دهد. تاباندن امواج فراصوت (اولتراسونی) منجر به گرم شدن بافت پوست می شود. وقتی دمای بافت به میزان معینی بالا برود، به عنوان آسیب شناسایی می شود و سلول های پوست برای مقابله با این آسیب تولید کلاژن را افزایش می دهند. از آنجایی که هایفوتراپی بر بخش خاصی از بافت های زیرین متمرکز می شود، آسیبی به سطح پوست نمی رساند.

انواع راه های جوانسازی پوستبیشتر بخوانید: جوان سازی پوست با آنتی اکسیدان

2-کربوکسی تراپی

جوانسازی پوست با کربوکسی تراپی  یکی روش نوین‌ از  انواع راه های جوانسازی پوست است. در این دوزهای مختلفی از گاز کربن دی اکسید به قسمتهای مختلف صورت، برای مثال زیر چشم تزریق میشود. کربن دی اکسید بطور طبیعی در بدن وجود دارد. اما تزریق دوز بیشتر آن باعث واکنش نشان دادن بدن میشود. جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال بسیار متداول است.
با تزریق کربن دی اکسید به قسمت مشخص شده بدن متوجه میشود که در قسمتی از بدن میزان کربن دی اکسید افزایش یافته. در نتیجه باید اکسیژن بیشتری بفرستد. همین افزایش اکسیژن و افزایش گردش خون تولید کلاژن را بیشتر میکند.

انواع راه های جوانسازی پوست - عکس انواع راه های جوانسازی پوست

3-تزریق ژل

افزایش سن روی پوست هر یک از ما تاثیر می گذارد و باعث شل شدن پوست صورت می شود و خطوط بیان را بیشتر نمایان می کند. تزریق ژل به پوست می تواند برای مبارزه با اولین علائم پیری و جوانسازی پوست بسیار مفید باشد.
تزریق ژل یک روش زیبایی است که برای کاهش چین و چروک دور لب و … استفاده می شود. تزریق ژل به صورت باعث حجم می دهی می شود و درخشندگی و طراوت را به پوست باز می گرداند.

انواع راه های جوانسازی پوست

4-تزریق چربی

تزریق چربی یکی از روشهای کمتر تهاجمی برای جوانسازی پوست است. در این روش مقدار مشخصی چربی از بخش‌های دیگر بدن مانند شکم و پهلوها، ران‌ها یا باسن برداشته‌شده و به محل موردنظر تزریق می‌شود. به همین دلیل برای انجام این عمل نیاز به استفاده از بی‌حسی موضعی یا عمومی وجود دارد. توجه کنید که چربی برداشته شده از دیگر نواحی بدن باید پیش از تزریق به‌طور کامل تصفیه و پاک شده و سپس به بدن تزریق شود. چراکه این چربی با ناخالصی‌هایی همراه است که می‌تواند به بافت پوست آسیب برساند.

این روش برای افرادی که لاغر بوده و چربی اضافه در بدن خود ندارند، مناسب نیست. چراکه نمیتوان از بدن شخص دیگری چربی برداشت و به آنها تزریق کرد. عمل برداشت و تزریق مجدد چربی شبیه به پیوند است و درصورتی‌که چربی از بدن شخص دیگری وارد شود، ممکن است بدن نسبت به آن واکنش منفی نشان دهد. این روش را میتوان برای برگرداندن حجم از دست‌رفته بخش‌های مختلف بدن مانند گودی زیر چشم یا چروک‌های ریز و همچنین رفع افتادگی استفاده کرد.

 انواع راه های جوانسازی پوست - عکس راه های جوانسازی پوست

5-بوتاکس

استفاده از بوتاکس یکی از محبوب‌ترین درمان‌های ضد پیری موجود است که نسبتاً مقرون ‌به‌‌صرفه به شمار می‌رود. این روش، خطرات کمی دارد و نیازی به اختصاص زمان برای ریکاوری هم نخواهد داشت.

تزریق هدفمند بوتاکس برای صاف کردن موقتی چین ‌و چروک‌های صورت، ناحیه چشم و گردن مؤثر است. این چین ‌و چروک‌ها در اثر حرکات تکراری مانند لبخند زدن، اخم کردن یا بالا بردن ابروها ایجاد می‌شوند. بوتاکس با کاهش میزان حرکت عضلات صورت، به نرم کردن چین‌و چروک‌های موجود می‌پردازد و از ایجاد خطوط عمیق در آینده جلوگیری خواهد کرد.

عکس راه های جوانسازی پوستبیشتر بخوانید: خوبی ها و بدی های بوتاکس

بهترین راه جوانسازی و لیفت پوست بدون جراحی

در حال حاضر هایفوتراپی جدیدترین و بهترین روش برای جوانسازی بدون جراحی با اثربخشی بسیار بالا معرفی شده است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این روش نسبت به سایر شیوه‌های درمانی، نفوذ امواج اولتراسوند به صورت متمرکز به عمق لایه‌های پوست (اپیدرم، درم و هیپودرم) و جوانسازی پوست صورت و گردن است. از طرفی این روش بدون درد و بدون زخم بوده و تنها در برخی افراد سبب قرمزی پوست می‌شود که پس از مدتی از بین می‌رود.

نتایج این شیوه پس از دو تا سه ماه به طور کامل قابل‌مشاهده است. به گفته متخصصین زیبایی ماندگاری این روش دائمی است، اما به دلیل افزایش سن، توقف علائم پیری پوست اجتناب‌ناپذیر بوده و برای رفع مشکلات پوستی جدید باید ترمیم صورت گیرد. هایفوتراپی یکی از کم‌خطرترین روش‌های لیفت صورت و گردن است، با این ‌حال این روش باید زیر نظر یک پزشک متخصص و با تجهیزات پیشرفته انجام شود.

جمع بندی

امروزه به دلیل پیشرفت تجهیزات و علم پزشکی، شاهد روش‌های پیشرفته و نوینی در حوزه زیبایی و جوانسازی هستیم. جوانسازی پوست صورت را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد، اما تمامی آن‌ها معمولاً نتیجه یکسانی را در پی دارند. این نتیجه همانا پاکسازی و شفافیت پوست صورت شما و جوان‌تر به نظر رسیدن آن است.

البته انجام این روش‌ها باید با نظر پزشک متخصص و با تجهیزات و محصولات اصل و ایمن صورت گیرد. از انواع راه های جوانسازی پوست که یکی از پیشرفته‌ترین و موثرترین آنها محسوب می‌شود، می‌توان هایفوتراپی را نام برد، هایفوتراپی به کمک امواج فراصوتی به عمق پوست نفوذ کرده و برای لیفت صورت و گردن بسیار موثر عمل می‌کند.

تدوین: مجله پوست و مو محبوب ترین ها

سوالات متداول

آیا انواع راه های جوانسازی پوست عوارض دارند؟

اگر جوانسازی پوست در کلینیک های زیبایی معتبر با دستگاه ها و مواد استاندارد انجام شود هیچگونه عوارضی برای شما نخواهند داشت.

چگونه افتادگی گونه را برطرف کنیم؟

با افزایش سن افتادگی گونه بیش از هرچیز دیگری خود را نشان می‌دهد. برای رفع افتادگی گونه علاوه بر روش‌های خانگی و داشتن سبک زندگی سالم می‌توان از روش‌های پزشکی مانند تزریق ژل، لیفت با نخ، بوتاکس و مزوتراپی استفاده کرد.

چه مدت پس از بوتاکس کردن می‌توانیم باقی روش‌های جوان سازی پوست را انجام دهیم؟

برای استفاده از دیگر انواع راه های جوانسازی پوست، ۲ هفته پس از انجام بوتاکس مجاز هستید که تکنیک دیگری را انجام دهید.

امتیاز دهید post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا