پوست و مو

معایب استفاده از سشوار

معایب استفاده از سشوار چیست؟همیشه بهترین انتخاب برای خشک کردن موها مخصوصا در فصول سرد و حالت دادن به شکل دلخواه خود، سشوار بوده است، استفاده مکرر و دائمی از سشوار یا اتوی مو می‌تواند موجب آسیب دیدن موها شود، بنابراین افرادی که از این لوازم استفاده می‌کنند باید با معایب استفاده از سشوار آشنا شوند و شیوه صحیح سشوار کشیدن را بلد باشند تا آسیب‌ها را به حداقل برسانند، در این مقاله از مجله محبوب ترین ها به این موضوع پرداخته‌ایم، تا انتها با ما همراه باشید.

معایب استفاده از سشوار برای مو

استفاده مداوم و هرروزه از سشوار باعث آسیب رساندن جدی به موها و پوست سر می‌شود. اگر جزو دسته‌ای هستید که برای صاف و خوش حالت شدن موهایتان به صورت منظم از سشوار استفاده می‌کنید، نیاز است که قبل از استفاده با مضرات و معایب استفاده از سشوار آشنا شوید.

معایب استفاده از سشوار

بیشتر بخوانید: لیست بهترین شامپو سر چیست؟

برخی از  معایب استفاده از سشوار عبارتند از:

ریزش مو

برخی افراد می‌پندارند استفاده از سشوار سبب ریزش مو و صدمه دیدن ریشه‌ها نمی‌شود و به ریشه مو کاری ندارد و فقط عواملی می‌توانند به موها آسیب برسانند که با ریشه مو تماس پیدا ‌کنند، اما باید بدانید سشوارکشیدن مو مشکلات زیادی را برای مو ایجاد می‌کند و به عبارتی اصلی ترین مورد از معایب استفاده از سشوار ریزش مو است.

درست است عوامل فیزیکی مانند سشوار کشیدن، استفاده از اتوی مو، ژل و اسپری که بیشتر با تنه مو تماس دارد موجب ریزش مو نمی‌شوند، اما خشک‌کردن و حالت‌دادن موها با سشوار بدون استفاده از اسپری محافظت کننده مو، حرارت مستقیم را به مو می‌رساند، کوتیکول مو را خشک کرده و باعث ضعف و سستی مو می‌شود، در نتیجه ریزش مو را به همراه دارد. همچنین حرارت زیاد سشوار می‌تواند تغییراتی در ساقه موها ایجاد کند که شادابی مو را تحت تاثیر قرار داده و اثرات منفی به جا می‌گذارد.

خشکی مو

از آنجا که مردم نمی‌دانند بهترین دما برای سشوار کشیدن چیست، با دمای پیش فرض و تا جایی که در پوست سرشان احساس گرما کنند این کار را ادامه می‌دهند که باعث خشکی و زبر شدن مو می‌شود و حالت نرم خود را از دست می‌دهد. برای جلوگیری از این اتفاقات بهتر است از معایب استفاده از سشوار با خبر باشیم تا بتوانیم همواره موهایی سالم و به دور از آسیب داشته باشیم. همچنین استفاده از ماسک‌ موی خوب برای نرمی و لطافت آن یک گزینه عالی است.

تاثیر منفی بر شنوایی

در حین بررسی معایب استفاده از سشوار به موضوع مهمی بر می‌خوریم و آن صدای گوش خراش سشوار است. که این مورد می‌تواند بر شنوایی شما تأثیر بگذارد. اگر موهای خود را برای مدت طولانی سشوار می‌کنید، باید نگران شنوایی خود باشید!

ضعیف شدن فولیکول‌ها

افراد دقیقا نمی‌دانند که چه موقع سشوار کشیدن را متوقف کنند. در نتیجه آن، گرمای زیاد و بیش از حد به پوست سر وارد می‌شود که باعث ضعیف شدن فولیکول‌های مو می‌شود. فولیکول‌های مو شکننده می‌شوند و منافذ پوست سر باز می‌شوند. که این خطر افزایش ریزش مو را در دراز مدت افزایش می‌دهد. در واقع از بزرگ ترین معایب استفاده از سشوار همین است.

معایب استفاده از سشوار

معایب استفاده از سشوار برای مغز

معایب استفاده از سشوار برای مو، تنها به مو مربوط نمی‌شود و روی مغز هم تاثیرات منفی بر جای می‌گذارد. امواج الکترومغناطیسی که حتی از ضعیف ترین سشوارها ساطع می شود از قوی ترین گوشی های موبایل هم خطرناک تر است. امواج الکترومغناطیسی سشوار حداقل 300 برابر امواجی است که از گوشی‌های تلفن همراه ارسال می‌شود. به همین دلیل سشوار نه تنها برای مو بلکه برای مغز هم مضر است.

کاهش عوارض استفاده از سشوار برای مو

سشوار کشیدن مو یک راه برای آرایش مو است. چنانچه در سشوار کشیدن موهایتان نکته‌هایی رادر نظر داشته باشید، موهای تان آسیب نمی‌بینند. کیفیت پایین سشوار یا انتخاب اشتباه شدت و میزان حرارت آن، حتی در دست گرفتن اشتباه سشوار می‌تواند سبب از بین رفتن موهایی شود که سست و صدمه دیده هستند.

بهتر است هنگام استفاده از سشوار نکاتی را حتما رعایت کنید تا از معایب استفاده از سشوار در امان باشید. برخی از این نکات به شرح زیر هستند:

خشک کردن موهای خیس با حوله نرم

افراد زیادی به دلایل مختلف مانند حالت دادن به موها یا خشک کردن شان پس از هر بار استحمام از سشوار استفاده می‌کنند اما بهتر است قبل از سشوار کشیدن مو، موهای خود را با حوله نرم ( حوله میکروفایبر ) یا یک روسری نخی خشک کنید و نم مو را از ریشه به سمت پایین با حوله بگیرید و زمانی که مو کاملا خیس است، به هیچ عنوان سشوار نکشید. آسیب به مو زمانی که مو مرطوب باشد، بیشتر است.

باید زمانی برای خشک کردن موها از سشوار استفاده کنید که حداقل ۸۰ درصد موهایتان خشک شده باشد چون استفاده از سشوار برای خشک کردن موهایی که کاملا خیس است آسیب جبران ناپذیری را وارد خواهد کرد.

درجه سشوار را روی شدت متوسط تنظیم کنید و موهایتان را زمانی که باد سشوار بسیار داغ است، خشک نکنید. برای حالت دادن به مو بیش از حد سشوار را به موهای خود نچسبانید. فاصله سشوار تا مو باید 12 تا 30 سانتی‌متر باشد و هر دسته مو چند ثانیه بیشتر در معرض باد گرم قرار نگیرد و جای سشوارمرتب تغییر کند.

تنظیم درجه حرارت و شدت باد سشوار

شدت باد و دمای سشوار را روی درجه متوسط با توجه به وضعیت موهایتان تنظیم کنید و هیچگاه موقعی که باد سشوار بسیار داغ است، موهایتان را با آن خشک نکنید. بهتر است باد سشوار ولرم و رو به گرم باشد. شدت آن نیز ملایم باشد؛ حتی باد سرد سشوار با شدت زیاد هم می‌تواند به موها آسیب برساند. باد داغ و حرارت زیاد سشوار به سلامت موها آسیب می‌زند و احتمال خشک شدن بیش از حد، شکستن ساقه و سوختن موها را افزایش می‌دهد.

معایب استفاده از سشوار - عکس معایب استفاده از سشوار

بیشتر بخوانید: کم پشت شدن موها

استفاده از محصولات مراقبت از مو

با کمک محصولات بهداشتی مخصوص، از موها مراقبت کنید و تا حدودی از مضرات و معایب استفاده از سشوار در امان باشد. محافظ‌های مو مانند ماسک مو، فوم مو و یا موس مو؛ با ایجاد یک لایه محافظتی روی تارهای مو، از آسیب گرما به تار موها پیشگیری می‌کنند و حالت گرفتن مو را تسریع می‌بخشند. با کمک انگشتان خود یا یک شانه محصول را به‌طور یکنواخت در سراسر موهایتان پخش کنید.

تقسیم‌بندی مو برای خشک کردن سریع موها

برای کاهش آسیب سشوار به مو، موهای خود را به چند قسمت تقسیم کنید و به کمک گیره یا کلیپس قسمت‌هایی که با آنها کاری ندارید را کنار بزنید.

تقسیم بندی مو چندین مزیت دارد: اول اینکه اگر موهایی پرپشت و حجیم دارید خشک کردن موها کاری وقتگیر و سخت خواهد بود با این کار می توانید به راحتی و نظم بیشتری موها را سرو سامان دهید. دوم اینکه اگر موها را دسته بندی نکنید همه موها مخصوصا قسمت‌های رو مدام در معرض باد هستند در صورتی که قسمت‌های زیرین هنوز خشک نشدند و شما مجبورید مدت زمان بیشتری موها را سشوار بکشید و اینگونه موها در معرض آسیب بیشتری قرار می گیرند.

انتخاب بهترین برس و استفاده برای سشوار کشیدن

هنگام خشک کردن موهایتان با سشوار از یک برس کمک بگیرید. چون استفاده از برس موجب زودتر خشک شدن و حالت گیری سریع موها می‌شود. بهترین برس، برسی فلزی بزرگ و گرد است که حجم و حالت را به موهایتان خواهد بخشید، این نوع برس‌ها برای سشوار کشیدن مو مناسب ترین هستند و بهترین شکل را به موهایتان خواهند داد. برای مرحله نهایی موهای بلند پس از سشوار کشیدن نیز می‌توانید از برس‌های پارویی استفاده کنید.

برس زدن موها به سمت پایین هنگام سشوار کردن، پتانسیل حجم دهی مو را از بین می برد. در عوض، دست خود را بالا بکشید، نوک موهای خود را با یک شانه بگیرید و جریان هوای گرم را به سمت تارها هدایت کنید.

سشوار را بیش از حد به موها نزدیک نکنید.

فاصله سشوار تا موها بسیار مهم است. برای خشک کردن و حالت دادن به موها بیش از حد سشوار را به آنها نچسبانید. سشوار کشیدن مو از نزدیک می‌تواند موهای شما را شکننده کند. نه تنها این، گرمای بیش از حد نیز می‌تواند پوست سر شما را بسوزاند.

توصیه می‌شود هنگام استفاده از سشوار، فاصله 12-30 سانتی‌متری را حفظ کنید. همچنین سشوار را مدت زمان طولانی روی یک دسته از مو ثابت نگذارید و آن را مرتب حرکت دهید تا همه موها به یک اندازه گرما و حرارت دریافت کند.

معایب استفاده از سشوار

مزایای استفاده از سشوار

در قسمت های بالا از معایب استفاده از سشوار گفتیم، حال وقت آن رسیده تا با مزایای آن آشنا شویم:

صرفه جویی در زمان

یکی دیگر از مشکلات موهای ضخیم و بلند، زمان خشک شدن آن است. شما نمی‌توانید ساعت ها با موی خیس بگردید چون هم سبب سرماخوردگی و هم وز شدن مو خواهد شد. سشوار آب و رطوبت را زودتر از شیوه‌های معمولی تبخیر می‌کند و به همین علت زمان خشک کردن شما را تقریباً به 3/4 کاهش می‌دهد.

جلوگیری از عفونت‌های قارچی و تجمع باکتری

سشوار کشیدن مو ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی را کاهش دهد. سشوار نکردن در برخی موارد، می‌تواند باعث عفونت‌های باکتریایی یا قارچی شود و درنهایت منجر به شوره سر شود. اگر موها و پوست سر خود را دائماً در هوا خشک کنید، احتمال تجمع باکتری‌ها در نتیجه محیط مرطوب بیشتر است. بنابراین استفاده از سشوار می‌تواند به افرادی که از پوست سر حساس رنج می‌برند کمک کند تا این مشکل را مدیریت کنند.

صافی و حالت دادن به مو

با کمک سشوار، می‌توانید موهای خود را هرطور که می‌خواهید حالت دهید. اگر موهای نازک دارید می‌توانید به حجم بیشتر مو دست پیدا کنید. اگر موهای ضخیم دارید با استفاده از سشوار می‌توانید به آسانی موهای خود را صاف کنید و حالت دهید. همچنین سشوار کشیدن مو باعث نرمی و صافی موها می‌شود.

نکاتی مهم در سشوار کشیدن مو

برای محافظت از مو در برابر معایب استفاده از سشوار نکات زیر را به یاد داشته باشید:

– پیش از استفاده از سشوار نخست موها را با حوله خشک کنید.

– دوباره با همان حوله نم مو را از ریشه به سوی پایین بگیرید و بگذارید موها چند دقیقه‌ای زیر حوله پیچیده بماند تا رطوبت آن گرفته شود.

– هیچ‌وقت روی موی نم‌دار اتوی مو یا سشوار داغ نگیرید چون سبب آسیب دیدن آن می‌شود.

– بهتر است پیش از خشک شدن کامل مو، سشوار کشیدن را متوقف کنید. نگذارید زمان سشوار کشیدن موها به طور کامل خشک شوند زیرا موها به قدری رطوبت احتیاج دارند.

– در صورتی که مرتب از سشوار استفاده می‌کنید، ماسک مو را از یاد نبرید.

-خوب بخورید و ورزش کنید و از استرس دور بمانید. مو محصول جانبی چیزی است که می‌خورید. رژیم غذایی ضعیف مساوی است با موهای ضعیف. غذاهای حاوی آهن فراوان بخورید.

معایب استفاده از سشوار

بیشتر بخوانید: نکات بهداشتی سلامت موهای نازک

سخن پایانی

استفاده از سشوارهای قوی برای استفاده روزانه و مدوام باعث آسیب دیدگی بیشتر موها می‌شوند، استفاده نادرست و بیش از حد از سشوار سبب از بین رفتن شادابی و زیبایی موها و ایجاد دانه هایی روی تنه مو، ناصافی، بی نظمی و شاخه شاخه شدن موها می گردد. در این مقاله درمورد معایب استفاده از سشوار و نکات مهم مراقبت از موها در برابر حرارت سشوار صحبت کردیم که امیدواریم بهره کافی را برده باشید.

تدوین: مجله پوست و مو محبوب ترین ها

سوالات متداول:

آیا باد سرد سشوار برای مو ضرر دارد؟
بله، باد سرد آن هم با شدت زیاد می‌تواند به موهایتان صدمه بزند، همچنین باد خیلی گرم هم باعث آسیب جدی به ریشه مو و خشک شدن و حتی سوختن موها شود. لذا توصیه می‌شود باد سشوار روی ولرم رو به گرم تنظیم شود.

اتو مو بهتر است یا سشوار؟
می‌توان گفت سشوار آسیب‌های کمتری به موها وارد می‌کند. اتو موها از دمای بسیار بالایی برخوردار هستند و ممکن است آسیب‌های بیشتری به موها وارد کنند.

آیا سشوار کشیدن مو روی رنگ آن تاثیر می‌گذارد؟
با توجه به تحقیقی که سال 2011 انجام شد، این تاثیر بسیار ناچیز است. اگر حرارت سشوار شما بیش از 95 درجه سانتی‌گراد باشد، پس از 10 بار استفاده، موها اندکی روشن‌تر می‌شوند.

امتیاز دهید post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا