پوست و مو

تاثیر گیاه الوورا بر پوست صورت

شاید شما هم درباره برگ‌هاي گياه آلوئه‌وراچیزهایی شنیده اید مثلا مي‌گويند که اين گياه جهت رفع تیرگی وضد جوش و ضد آکنه است؛ برطرف‌کننده چين و چروک پوست است، روشن کننده و جوان‌کننده و آب‌رسان قوي پوست است و از بروز تورم و خارش پوستي جلوگيري مي‌کند….

شاداب‌کننده و برطرف‌کننده لک و کک و مک نيز از ديگر صفاتي است که به اين گياه نسبت داده مي‌شود. در بسياري از سوختگي‌ها کاربرد دارد و داراي انواع ويتامين‌هاي B1، B2، B6، C است و همه مي‌توانند با ايجاد برش روي آن پس از خروج شهد و شيره‌اش آن را روي پوست استفاده کنند و از خواص آن بهره‌مند شوند.

اما اگرچه گياه آلوئه يا آلوئه‌ورا يا همان شاخ‌بزي حاوي مشتقات هيدروکسي آنتراسن و ويتامين A، B و C است و از جمله خواص ديگر اين گياه، ضدورم بودن، ضدميکروب بودن، التيام‌‌بخش بودن و ضدآفتاب و ضدسوختگي بودن آن است اما استفاده از گياهاني از اين دست و استفاده از ساقه و شيره آنها به صورت کِرِم ممکن است با عوارض ناخواسته‌اي مانند تحريکات پوستي و حساسيت‌هاي پوستي و تيره شدن پوست همراه باشد؛ آن‌چنان که ما در مطب با بسياري از اين عوارض روبه‌رو هستيم.

بررسی تاثیر گیاه الوورا بر پوست صورت

بعضي‌ها اين گياهان را تهيه کرده و در منزل، شيره‌اش را روي پوست خود استعمال مي‌کنند؛ در حالي که در شرايط آزمايشگاهي مواد مفيد اين گياهان استخراج مي‌شود و پس از بررسي‌هايي که از سوي متخصصان به عمل مي‌آيد، به مواد آرايشي و بهداشتي اضافه مي‌شود و پس از اينکه از سوي وزارت بهداشت به تاييد رسيد، به بازار عرضه مي‌شود. بنابراين استفاده از اين گياهان به هيچ وجه توصيه نمي‌شود. بسياري از افراد از اين گياهان تحت تاثير تبليغات استفاده کرده و سپس نه تنها از خواص مفيده آنها بهره‌مند نمي‌شوند بلکه دچار عوارضي مي‌شوند که بعضا بسيار جدي بوده و براي پوست مشکل‌ساز مي‌شوند، استفاده از اين مواد ممنوع است، مگر اينکه مجوز آن توسط وزارت بهداشت به صورت برچسب روي آنها باشد. يک گياه مي‌تواند ترکيبات متعددي داشته باشد که ممکن است يکي از آنها براي پوست مفيد باشد وبقيه به پوست آسيب برسانند.
بنابراين همه، مخصوصا خانم‌ها، بايد از خريد گياهاني که به اين صورت فروخته ‌مي‌شوند، خودداري کنند. در سال‌هاي اخير ژل آلوئه‌ورا به طور وسيع در ساخت محصولات آرايشي و بهداشتي مورد استفاده قرار گرفته و محصولات مختلف اين گياه به شکل قرص، کپسول، صابون، شامپو، کِرِم، پماد، ژل، نوشابه‌هاي خوراکي و کمپوت مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

امتیاز دهید post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا