پوست و مو

ارتباط مستقیم مشکلات ناخن ها با سلامتی بدن

ارتباط مشکلات ناخن با سلامتی بدن چیست؟

رابطه ناخن ها و بیماری ها
ناخن ها همانند سایر اعضای بدن نقش بسیار مهمی در انتقال پیام ها و یا سلامتی موجود در وضع بدن ، ایفا می کنند. ناخن ها نه تنها در زیبایی دست ها فاکتور بسیار مهمی هستند، بلکه از آن ها در شناسایی DNA افراد و به طور کلی در پرونده و جرایم دادگاه ها بسیاراستفاده شده و کار گشا می باشند.

تغییرات ناخن ها را جدی بگیرید.
تغییرات ناخن ها

پدیدار شدن یک سری از علائم به خصوص و تغییرات در ناخن ها می تواند هشداری جدی و یا حاکی از بیماری یا کمبود ویتامینی باشد. برخی از این علائم که لازم است جدی گرفته شوند، عبارتند از :

1- برآمدگی ناخن ها
هر نوع تغییری در شکل، رنگ و بافت ناخن ها می تواند نشانه ی هشداری جدی باشد. برخی از افراد به صورت ژنتیکی دارای ناخن های گرد هستند اما به طور ناگهانی پوست باد کرده ای نزدیک بافت کوتیکل ناخن های آن ها به وجود می آید. به طوری که شکل ناخن شبیه به یک قاشق وارونه تغییر می کند و این هشداری است که باید دست و پاهای خود را چک کنید تا اگر متداوم و فراگیر شده بود به پزشک مراجعه کنید. برآمدگی های غیر معمول ناخن نیز می تواند هشدار جدی از بیماری های خطرناکی همچون بیماری های قلبی، ریوی، سرطان ریه (در موارد حاد) و نارسایی های قلبی و عروقی باشد.
بیماری ناخن ها

2- وجود لک در ناخن ها
به گفته ی متخصص درماتولوژی “دانا استرم” وجود رنگ دانه ها و لک هایی در ناخن ها به خصوص در افرادی با کمپلکس های رنگی تیره تر پوستی شایع تر است. این لک ها اگر به صورت فراوان و مداوم وجود داشته باشند، می توانند نشان از سرطان یا بیماری ملانوما باشد. بسیاری از افراد تصور می کنند که این بیماری از پوست شروع می شود اما در واقع می تواند از زیر ناخن شروع به پیشروی کند به خصوص در انگشت شست، انگشت اشاره و یا انگشتان شست پا. به همین علت همواره مراقب پدید آمدن هر لکه ی قهوه ای یا سیاهی در سطح ناخن ها باشید، به خصوص اگر رنگدانه های قهوه ای اطراف ناخن شما پدید آمده و به طور کامل دور ناخن ها را فرا گرفته، وجود آن ها را دست کم تلقی نکنید. تشخیص اینکه این لکه ها می تواند از نوع خوش خیم و یا جدی تر باشد، دشوار است بنابراین بهتر است در صورت وجود این علائم به پزشک متخصص مراجعه کنید.
تغییرات ناخن ها

3- ناخن های مقعری شکل
اگر سطح ناخن شما مقعر شکل است به گونه ای که برای مثال اگر قطره ی آبی روی آن ریخته شود، بر روی سطح ناخن بدون سر خوردن باقی می ماند، به این نوع از ناخن شما اصطلاحا ناخن “قاشقی شکل” می گویند. این نوع از سطح ناخن معمولا به علت جذب کم آهن در بدن پدیدار می شود. اگر با همچین حالتی در ناخن خود مواجه شدید، بهتر است که آزمایش خون داده تا از وجود میزان کافی آهن و عدم کم خونی مطمئن شوید.
وجود لک در ناخن

4- وجود حفره در ناخن ها
وجود حفره هایی در سطح ناخن که همانند دندانه های ریزی روی ناخن هستند نشان از وجود بیماری “آلوپکیا” است که همراه ریزش موی سر می باشد.
5- ناخن های شکننده و یا پوست پوست شونده
ناخن های شکننده و یا پوست پوست شونده، می تواند ناشی از دلایل پزشکی خاصی همچون تیروئید غیر فعال و دفع پروتئین و غیره باشد. اگر جز افرادی هستید که دارای ناخن های بسیار خوبی می باشید اما، به طور ناگهانی ناخن هایتان شکسته و یا پوسته پوسته می شود، بهتر است نحوه عملکرد غدد و به خصوص تیروئید خود را طی آزمایش خون چک کنید تا از سلامت خود مطمئن شوید. رژیم غذایی مناسب و کلسیم کافی در بهبود این نوع از ناخن ها بسیار موثر است و از شکننده بودن ناخن ها جلوگیری می کند.
مطلب مرتبط: چطور ناخن هایمان را به طور طبیعی تقویت کنیم؟

6- خط سفید روی ناخن
اغلب خطوط سفید روی ناخن طبیعی هستند و یا ممکن است بر اثر ضربه بر روی سطح ناخن ایجاد شده باشند. گرچه لک های سفیدی که در نیمه قسمت بالای ناخن ایجاد می شود، ممکن است جدی باشد. این حالت می تواند نشانگر وجود میزان بالای آرسنیک و یا سایر فلزهای سنگین دیگرکه در بدن ایجاد میشود و باقی مانده است، باشد. بهتر است در این حالت نیز به پزشک درماتولوژ مراجعه کنید. در پاره ای از موارد وجود این لک ها در اثر انجام شیمی درمانی نیز می تواند، باشد.
7- زرد شدن ناخن ها
زرد شدن ناخن ها

اگر سطح ناخن های شما زرد شده است، عموما به دلیل استفاده مکرر از انواع لاک ها است که مانع از رسیدن اکسیژن به آن می شود وبه طور طبیعی جای نگرانی ندارد. برای از بین بردن این رنگ زرد، ازیک سوهان بافر به منظور تنفس سلول های ناخن خود استفاده کنید. این لک باید بعد از چند روزاز بین برود، اما اگر بعد از گذر این زمان همچنان سطح ناخن شما زرد رنگ بود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از عدم وجود عفونت های قارچی در سطح ناخن خود اطمینان یابید.
اگر ناخن های شما هم دچار تغییر شده است، در بخش کامنت با ما در میان بگذارید تا مقاله ی کامل تری داشته باشیم.

امتیاز دهید post
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا